شیلنگ صنعتی

شیلنگ هیدرولیک و پنوماتیک

شیلنگ هیدرولیک و پنوماتیک

با گسترش علم، استفاده از سیالات تحت فشار برای انتقال نیرو به میزان چشم‌گیری در سطح جهان افزایش پیدا کرده است و علت آن را می‌توان مزایای متعدد استفاده از سیالات تحت فشار دانست. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از نیروی هیدرولیک به جای نیروی مکانیکی قابلیت انتقال آن در مسیر‌های طولانی و مکان‌های دیگر به کمک شیلنگ‌ هیدرولیک است. به همین علت باید تجهیزات مناسبی هم برای انتقال و کنترل این سیالات پرفشار طراحی و ساخته شود. یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز، شیلنگ‌ هیدرولیک است. به کمک شلنگ های هیدرولیک می‌توان گاز و یا مایع پرفشار را در ماشین‌ آلات و فرآیندهای کارخانجات صنعتی منتقل کرد و مورد استفاده قرار داد. یکی از عمده وظایف شیلنگ‌ هیدرولیک انتقال نیروی سیال پرفشار به ماشین‌های هیدرولیک است.
شیلنگ هیدرولیک به طور کلی از لاستیک مصنوعی ساخته می‌شود. استفاده از لاستیک مصنوعی سبب ایجاد خاصیت ارتجاعی در شیلنگ هیدرولیک می‌شود و برای تقویت این شیلنگ و تحمل فشار سیال، معمولا چند لایه‌ تقویت‌کننده روی آن می‌بافند یا می‌پیچند. شیلنگ هیدرولیک با افت بسیار کمی می‌تواند نیروی سیالات را منتقل کند و با تغییر سایز شیلنگ می‌توان نیروی دریافتی در خروجی شیلنگ را کاهش یا افزایش داد.

اجزا شیلنگ هیدرولیک

هر شیلنگ هیدرولیک از سه بخش اصلی تشکیل شده است: لوله‌ی داخلی، لایه‌ی مسلح و لایه‌ی خارجی.

لوله‌ی داخلی

وظیفه لوله داخلی، مقاومت شیمیایی در برابر سیال عبوری است به نحوی که هیچ‌گونه واکنشی با سیال نداشته باشد و تغییری در خواص شیمیایی سیال ایجاد نکند.

لایه‌ی مسلح

این لایه وظیفه تحمل فشار سیال را بر عهده دارد از این رو با توجه به فشار سیالی که قرار است در شیلنگ جریان پیدا کند، طراحی می‌شود. این قسمت معمولا حاوی پوششی از سیم‌های فلزی تابیده شده درهم با لایه‌ی پلاستیکی است. البته بسته به نوع شیلنگ از رشته‌های نخی مستحکم هم استفاده می‌شود. به طور معمول از یک الی شش لایه سیم به همراه یک الی ۶ لایه نخ بافته شده بر روی لوله داخلی در لایه‌ی مسطح استفاده می‌شود. تعداد این لایه‌ها بر اساس استانداردهای مختلف تعیین می‌شود.

لایه‌ی بیرونی

لایه بیرونی شیلنگ هیدرولیک وظیفه مقاومت در برابر عوامل محیطی نظیر فرسایش، اکسایش، مقلومت در برابر خوردگی شیلنگ در برابر مواد شیمیایی مختلف نظیر روغن‌ها و … را بر عهده دارد. علاوه بر این، مشخصات شیلنگ هیدرولیک از جمله تاریخ تولید و استاندارد مربوطه بر روی همین لایه درج می‌شود

0/5 (0 نظر)

11 دیدگاه در “شیلنگ هیدرولیک و پنوماتیک

  1. نگین بیگی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا. ممنون از محتواهای جذابتون

  2. یگانه رشیدی گفت:

    سلام عالی بود.

  3. آیناز بهرامی گفت:

    چه مطالب خوب و تخصصی در مورد محصولات نسوز دارید.

  4. سارا توکلی گفت:

    تنوع محصولاتتون خیلی خوبه

  5. الینا داوودی گفت:

    مطالبت صنعت نسوز حرف نداره. ممنون بابت فعالیتتون

  6. نسترن سلطانی گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  7. قاسم آشوری گفت:

    متشکرم

  8. هستی صالحی گفت:

    همکاری با شما تجربه خیلی خوبیه

  9. شیوا ذاکری گفت:

    مشاوره آنلاین هم دارید؟؟

  10. یاسمن ایزدی گفت:

    سایتتون محشره. خداقوت

  11. ایمان اخوان گفت:

    راهنمایی هاتون هنگام مشاوره تلفنی عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *