پارچه‌ نسوز

پارچه سرامیکی [ پارچه فایبر سرامیک ] + خرید و قیمت + معرفی

پارچه سرامیکی

پارچه سرامیکی چیست؟

کاربردهای معمولی شامل واشر، مهر و موم، بسته بندی لوله، کوره و پرده های جوشکاری است.

پارچه سرامیکی یا پارچه نسوز سرامیک نوعی پارچه نسوز است که  با الیاف سرامیکی پارچه ای (بافته شده از نخ فایبرگلاس  بافت دار تولید شده با سیم اینکونل) یا رشته های فایبرگلاس تهیه می‌شود. این نوع پارچه‌ها از موادی چون آلومینوسیلیکات با درجه خلوص بالا تهیه می‌شوند. در طی فرآوری این نوع پارچه‌ها، مواد تشکیل دهنده در داخل کوره‌های داغ، ذوب شده و سپس با رشته‌هایی از جنس سرامیک مخلوط می‌شوند. پارچه سرامیکی معمولا بدون بو و سفید رنگ بوده و در ساخت آن‌ها از هیچ نوع آزبست و مواد سرطان زای دیگر استفاده نمی‌شود. به همین دلیل تاثیر تخریبی روی محیط زیست ندارد. در ادامه راجع به این پارچه‌ها و موارد کاربردشان بیشتر صحبت می‌کنیم.

رنگ پارچهسفید
مقاومت در برابر حرارتدر نوع بدون سیم       1260
در نوع سیم‌دار          1300
در نوع فویل‌دار          1320
دمای ایمن و کاربردی برای استفاده طولانی مدت980
رسانایی حرارتی0.03
واکنش در برابر آتشغیر قابل احتراق
تراکم kg/m3550 – 650
قطر الیاف µm2 – 5
هدایت حرارتی w/(m.k)3000.12 – 0.13
6000.13 – 0.16
10000.17 – 0.20
مقاومت شیمیاییبه‌جز هیدروفلوئوریک، اسیدهای فسفریک و قلیاهای غلیظ

 

پارچه سرامیک نسوز

ویژگی‌های خاص و فوق العاده پارچه سرامیکی

پارچه‌های سرامیکی در میان سایر رقبایشان ویژگی‌های خاصی دارند که همین امر منجر شده تا کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته باشند. اما ویژگی‌های خاص پارچه‌ سرامیکی چیست؟

  • این نوع پارچه‌ها مقاومت بسیار ویژه‌ای در برابر حرارت و آتش دارند و بنابراین در برابر اشتعال مقاوم هستند. جالب است بدانید که پارچه‌های سرامیکی تا 2300 درجه فارنهایت را تحمل می‌کنند.
  • تغییرات دمایی و به وجود آمدن شوک حرارتی روی پارچه‌های سرامیکی تاثیر فرسایشی بسیار کمی روی آن‌ها دارد.
  • مقاومت بالا در برابر تحلیل در واکنش‌های اکسیداسیون، از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها است.
  • مقاومت بالا در برابر فشارهای سخت کششی و سایشی نیز علاوه بر مقاومت حرارتی در آن‌ها وجود دارد.
  • در مواد تشکیل دهنده آن‌ها از متریال‌های سرطان‌زا استفاده نشده و به همین دلیل برای محیط زیست و سلامت انسان خطرناک نیستند. بنابراین می‌توان گفت پارچه سرامیکی جایگزین خوبی برای آزبست است.
  • مقاومت زیاد در برابر تغییرات پی اچ، خوردگی شیمیایی و حلال‌های شیمیایی نیز از دیگر ویژگی‌های پارچه‌های سرامیکی است.
  • پارچه‌های سرامیکی نسوز مقاومت و پایداری بسیار بیشتری نسبت به سایر رقبایشان نظیر کربن، شیشه، آرامید و کوارتز دارند. از این رو می‌توانند جایگزین این منسوجات نسوز شوند.
 

چند نوع پارچه نسوز سرامیکی داریم؟

به طور کلی می‌توان پارچه سرامیکی نسوز را به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد:

  • پارچه نسوز سرامیکی سیم دار

همانطور که از اسم این پارچه مشخص است، این پارچه از چند لایه سیم با جنس‌های مختلف مانند سیم استنلس استیل، سیم فولادی ضد زنگ و فیبر شیشه ای تشکیل شده است. در واقع سیم‌های به کار رفته در این مورد، منجر می‌شوند تا مقاومت مکانیکی پارچه بیشتر شده و هم چنین پارچه تحمل بالایی در برابر حرارت داشته باشد.

  • پارچه نسوز سرامیک بدون سیم

این پارچه نیز دارای مقاومت حرارتی بسیار بالایی بوده اما تفاوت آن با پارچه سرامیکی نسوز سیم دار این است که در آن لایه‌های سیمی به کار برده نشده است.

پارچه سرامیکی

پارچه‌های سرامیکی در چه صنایعی کاربرد دارند؟

از پارچه فایبر سرامیکی با توجه به ماهیت و مزیت‌های ویژه‌ای که دارد، در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در ادامه موارد کاربرد این پارچه را ذکر می‌کنیم.

  • این پارچه‌ها عایق گرما و برق بوده و از این جهت برای استفاده به عنوان عایق و یا به عنوان سپر محافظتی به کار برده می‌شوند.
  • همانطورکه عنوان شد این پارچه‌های عایق مقاومی در برابر حرارت هستند و بنابراین می‌توانند شبیه به یک مانع حرارتی عمل کنند. استفاده از آن‌های به عنوان مانع حرارتی می‌تواند برای جداسازی قسمت‌های مختلف کوره مفید باشد. از این رو از این پارچه‌ها در صنایع فولاد، ریخته گری، آلومینیوم، کشتی‌سازی، در پروژه‌های جوشکاری بزرگ، ساخت کابل‌ها، ژآکت‌ها و … استفاده می‌شود.
  • با توجه به مقاومت سایشی و حرارتی بالای پارچه‌های سرامیکی از آن‌ها در ساخت لوله‌های منعطف با قابلیت تحمل درجه حرارت بالا نیزه بهره برده می‌شود.

اینفوگرافی پارچه نسوز سرامیک

ویژگی ها و خواص پارچه نسوز سرامیک به همراه نمونه آن

چند پارچه سرامیکی نسوز مشهور را می‌شناسید؟

پارچه‌های سرامیکی نسوز که در صنعت بسیار پر استفاده هستند شامل پارچه نسوز سرامیک، پارچه فایبر سرامیک و پارچه نسوز سیلیکا می‌شوند. در ساخت پارچه‌های نسوز از الیافی چون کولار، فایبر گلاس، فایبر سرامیک و امثالهم استفاده می‌شود.

پارچه سرامیکی برای چه مواردی استفاده می شود؟

پارچه سرامیکی بیشتر به عنوان الیاف نسوز در مصارف بالای 1000 درجه سانتیگراد استفاده می شود و با ساختاری چند کریستالی به جای آمورف مشخص می شود. از الیاف سرامیکی نسوز بیشتر برای عایق کاری حرارتی در دماهای بالا و ساخت کامپوزیت های خاص استفاده می شود.

پارچه سرامیکی از چه موادی ساخته شده است؟

پارچه سرامیکی شامل طیف وسیعی از الیاف معدنی مصنوعی بی شکل یا کریستالی است که با خواص نسوز خود (یعنی پایداری در دماهای بالا) مشخص می شود (IARC 1988). معمولاً از آلومینا، سیلیس و سایر اکسیدهای فلزی یا کمتر معمول از مواد غیر اکسیدی مانند کاربید سیلیکون ساخته می شوند.

 

خرید پارچه سرامیکی (فایبر سرامیک)

برای سفارش و خرید پارچه سرامیکی یا همان پارچه فایبر سرامیک نسوز کافی است با فروشگاه صنعت نسوز تماس بگیرید. در نظر داشته باشید سفارشات خرید پارچه سرامیکی توسط صنعت نسوز در سریع ترین زمان ممکن ارسال خواهند شد.

همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد سایر محصولات نسوز از مشاوره رایگان صنعت نسوز استفاده کنید. به این منظور کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

قیمت پارچه سرامیکی (فایبر سرامیک)

برای اطلاع از قیمت پارچه نسوز سرامیکی (پارچه فایبر سرامیک) کافی است با ما تماس بگیرید تا از بهترین قیمت بازار مطلع شوید! مطمئن باشید بعد از تماس و مشاوره رایگان، تصمیم خود را برای خرید از صنعت نسوز قطعی می‌کنید!

 

دانلود pdf پارچه سرامیک

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید:

پارچه فایبر سرامیک

کلام پایانی

امروزه مواد مختلفی با ویژگی‌های منحصر به فرد وجود دارند، این مواد هر کدام با خصوصیات خاص خود می‌توانند در بخش‌های حساس صنعتی نقش مهمی ایفا کنند. پارچه سرامیکی یکی از انواع متریال‌هایی است که در صنعت به کار می‌رود. این پارچه دارای انواع مختلفی بوده و با توجه به مواد به کار رفته در آن، دارای مقاومت‌های مختلفی نیز است. در این مقاله به پارچه‌های سرامیکی، جنس ، موارد استفاده و همچنین ویژگی‌های خاص آن‌ها اشاره شد.

منابع:

https://www.sciencedirect.com/topics/materials-science/ceramic-fiber

https://www.vitcas.com/prd/ceramic-fibre-cloth

https://www.gteek.com/Ceramic-fiber-cloth

5/5 (5 نظر)

13 دیدگاه در “پارچه سرامیکی [ پارچه فایبر سرامیک ] + خرید و قیمت + معرفی

  1. محمد گفت:

    سوالی که من دارم اینه که پارچه سرامیکی بیشتر برای چه کاربردی خریداری میشه. در واقع صنایع و حوزه هایی که از این نوع پارچه نسوز استفاده میکنن چه مواردی هستند؟

    1. کارشناس صنعت نسوز گفت:

      درود. با توجه به ویژگی ها و خاصیت های پارچه سرامیکی از این نوع پارچه بیشتر در صنابع فولاد، ریخته گری، آلومینیوم، کشتی‌سازی و پروژه‌های جوشکاری بزرگ، ساخت کابل‌ها و … استفاده می‌شود.

  2. مهدی میرزایی گفت:

    برای خرید پارچه سرامیکی مهم ترین مواردی که باید بهشون توجه کرد رو ممنون میشم به من اعلام کنید. برای خرید از همکاران مشاوره گرفتم اما نتونستم جواب سوالاتم رو دریافت کنم!
    در ضمن ممنون میشم انواع پارچه سرامیکی که موجود دارید رو به همراه ویژگی ها و قیمتشون به من بگید.
    با تشکر

    1. کارشناس صنعت نسوز گفت:

      سلام. مهم‌ترین نکته دلیل استفاده شما از پارچه نسوز سرامیکی است. با توجه به این موضوع شما باید یکی از انواع پارچه سرامیکی رو برای خرید انتخاب کنید.
      برای مشاوره رایگان خرید پارچه سرامیکی و اطلاع از انواع و قیمت میتونید با ما تماس بگیرید.

  3. مریم‌ رحمتی گفت:

    دستخوش به صنعت نسوز و تیم حرفه ایشون

  4. ثنا تقوی گفت:

    سلام عالی بود.

  5. النا روحانی گفت:

    متشکرم

  6. علی رضا فتاحی گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن و خوندن داشت!

  7. پریا افتخاری گفت:

    مطلب تخصصی و درجه 1. ممنون از شما 👌🏻

  8. علی اصغر شیرازی گفت:

    چه سایت قشنگی دارین. عالیه

  9. هستی حیدری گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  10. یوسفی گفت:

    چه ویژگی‌هایی از پارچه‌های نسوز سرامیکی مهم هستند؟

    1. فاطمه نوظهور گفت:

      ویژگی‌های مانند مقاومت به حرارت بالا، مقاومت به شعله آتش، عدم تولید دود و گازهای خطرناک، و استحکام مکانیکی مناسب از ویژگی‌های اساسی پارچه‌های نسوز سرامیکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *