اینفوگرافیک واشر نسوز

برای مشاوره رایگان، اطلاع از قیمت روز و خرید واشر نسوز همین الان با ما تماس بگیرید.

امروزه استفاده از واشرها در زندگی روزمره و صنعتی بشر نقش بسیار پررنگی داشته و نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت. به بیانی دیگر واشر یکی از پرکاربردترین قطعات در صنعت و حرفه‌های مختلف است که به‌طور کلی برای استحکام بیشتر اتصالاتی همچون پیچ و مهره و همچنین عایق‌بندی و جلوگیری از نشتی آب و ... به کار گرفته می‌شود. شاید نمونه ساده و معمولی استفاده از واشر را اولین بار بتوان در لوله‌کشی خانه‌ها مشاهده کرد. قطعه‌ای دایره‌ای که در جنس‌های مختلف فلزی و پلاستیکی موجود بوده و با قرارگیری در قسمت اتصالات از نشتی آب جلوگیری کرده و باعث استحکام بیشتر اتصالات می‌شود. اما کارکرد واشرها محدود به کاربردهای خانگی نشده و در صنعت و موارد مکانیکی عظیم‌ تری نیز کابرد خواهند داشت.

انواع واشر نسوز

واشرها با توجه به تنوع کارایی و موارد استفاده مختلفی که دارند، در اندازه‌ها و انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اما استفاده واشرها در موارد صنعتی نیز محدود به یک نوع نشده و با توجه به شرایط محیطی و فعالیتی که انجام می‌شود می‌توان دسته‌بندی متنوعی را برای واشرها در نظر گرفت. برای مثال در برخی از صنایع و موارد به دلیل حرارت بالایی که وجود دارد، واشرهای معمولی مقاومت کافی را نداشته و در برابر حرارت و دمای بالا تغییر حالت داده و کارایی لازم را نخواهند داشت. از این‌رو نیاز به واشر نسوز امری مهم در صنعت کنونی بوده  و یکی از پرکاربرد‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع واشر است.

واشر نسوز چیست؟

واشر‌ها به دلیل گستردگی کارایی و موارد استفاده مختلفی که دارند در انواع، اندازه‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان با توجه به موقعیت و کارایی یکی از واشرهای موجود در بازار را مورد استفاده قرار داد. در برخی از موارد مانند استفاده واشر در حوزه‌ی صنعتی، واشر در برابر گرما و حرارت بسیار بالایی قرار خواهد گرفت که به این منظور نمی‌توان از واشرهای معمولی استفاده کرد؛ زیرا که حرارت بالا باعث ذوب شدن و تغییر حالت آن می‌شود. از این رو واشر نسوز می‌تواند انتخابی مناسب برای استفاده در چنین مواردی باشد.

 واشر نسوز نوعی از واشر‌های موجود در بازار است که معمولا از ورق واشر ساخته شده  و در برابر گرما و دمای بالا مقاومت بالایی داشته و تغییر حالت نخواهد داد. این واشر‌ها به‌طور معمول از ورق کلینگریت ساخته شده و برای حفظ کیفیت و مرغوبیت، توسط دستگاه‌های CNC در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف برش داده شده و در صنایع و موارد مختلف به کار گرفته می‌شود.

انواع واشر نسوز

واشر نسوز نیز با توجه به کارایی و دمایی که قرار است در معرض آن قرار گیرد، انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گرافیتی، سیم‌دار، بدون سیم، آرامید و تفلونی  و ... اشاره کرد. تنوع این واشر‌ها در استفاده از نوع ورق کلینگریتی است که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود.

ورق کلینگریت از موادی چون پودر آزبست، کامپاند لاستیک ای بی آر، کامپاند لاستیک ان بی آر، کامپاند لاستیک ان آر و چند رزین دیگر ساخته شده است. نمونه‌های مختلفی که از واشرهای نسوز در بازار وجود دارد در حالت کلی ترکیب ساختی مشابه به یکدیگر داشته و فقط در مواردی آلیاژ و یا عنصری به ترکیب آن اضافه خواهد شد که در ادامه به توضیح مختصری درباره چندی از انواع واشر‌های نسوز خواهیم پرداخت.

اینفوگرافیک واشر نسوز

در شکل زیر انواع، جنس، ابعاد، تحمل دما و نحوه عرضه واشر نسوز را مشاهده می کنید.

اینفوگرافیک واشر نسوز

 

واشر نسوز بدون سیم:

این محصول معمولی‌ترین و معروف‌ترین واشر نسوز موجود در بازار است که دقیقا از مواد اصلی ورق واشر تولید شده و تحمل حرارتی آن چیزی حدود ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد است.

واشر نسوز سیم‌دار:

ورقه‌ای که در ساخت این واشر نیز استفاده می‌شود مانند نمونه‌ی معمولی بوده و فقط با این تفاوت که که لایه‌هایی از سیم‌ داخل آن به کار رفته، استحکام مکانیکی آن را افزایش و تحمل حرارتی آن را نیز تا ۵۸۰ سانتیگراد ارتقا داده است. این واشر نسبت به واشر معمولی و بدون سیم کارایی بیشتری خواهد داشت.

واشر نسوز گرافیتی بدون سیم:

این نوع واشر نسوز نیز مانند واشر بدون سیم ذکر شده از ورقه‌ی کلینگریت ساخته شده است با این تفاوت که این بار یک لایه گرافیت نیز در آن به کار رفته شده که استحکام و مقاومت آن را تا حد بالایی افزایش داده و تحمل حرارتی آن را به چیزی حدود ۶۰۰ سانتی‌گراد رسانده است.

واشر نسوز گرافیتی سیم‌دار:

این نوع واشر نسوز نیز همانند نوع سیم‌دار بوده که در ورقه‌ آن علاوه بر یک لایه سیم از یک لایه گرافیت نیز استفاده شده که همین امر این مدل را به یکی از مقاوم‌ترین واشر‌های موجود در بازار تبدیل کرده و مقاومت حرارتی آن چیزی حدود ۶۵۰ سانتی‌گراد است.

کاربرد واشر نسوز

واشر‌های نسوز به جزئی جدایی‌ناپذیر از صنعت و کارخانه‌ها و مراکز پتروشیمی‌ تبدیل شده‌اند که هر کدام از انواع واشر‌ها با توجه به نوع ساخت و مقاومتی که در برابر حرارت و فشار داشته کارایی متفاوتی خواهند داشت. اما به ‌طور کلی می‌توان موارد مصرف واشرهای نسوز را شامل استفاده برای آب‌بندی در مصارف عمومی و صنعتی، عایق‌بندی در برابر آتش، دما و حرارت بالا و قرار گیری در برابر انواع روغن‌های صنعتی با دمای بالا، استفاده در انواع موتور و سیلندر و برخورد با مواد نفتی، استفاده در دیگ‌های بخار و ... دانست.

کاربرد واشر نسوز ساده

اگر بخواهیم به صورت اختصاصی به ویژگی‌ واشرهای نسوز در انواع مختلف بپردازیم، بهتر است از معمولی‌ترین و پرکاربرد‌ترین آن یعنی واشر نسوز ساده یا همان بدون سیم بپردازیم. این نوع واشر به دلیل مقاومت پایین‌تری که نسبت به سایر واشر‌های نسوز دارد، بیشتر به عنوان درزگیر و یا آب‌بند در مواردی که فشار محیطی و دمای بالایی ندارد، استفاده می‌شود. استفاده از این واشرها را می‌توان در موارد خانگی و دستگاه‌های مکانیکی کوچک مشاهده کرد.

کاربرد واشر نسوز سیم دار

پس از واشرهای ساده و بدون سیم، واشرهای سیم‌دار در مرحله دوم از نظر مقاومت قرار خواهند گرفت که به دلیل مقاومت بیشتری که خواهند داشت، برای درزگیری و آب‌بندی موارد صنعتی با دمای بالاتر انتخاب مناسب‌تری هستند. در پالایشگاه‌های نفتی و در مواردی که واشرها با روغن بسیار داغ و دمای بسیار بالا مواجه هستند همانند دیگ بخار بهتر است از واشر نسوز دیگ بخار که همان نمونه گرافیتی بدون سیم و سیم‌دار است، استفاده شود، زیرا به دلیل حرارت و فشار بیش از حدی که به این واشرها وارد می‌شود،  بهتر است از مقاوم‌ترین آن‌ها استفاده شود که احتمال تغییرحالت و ذوب شدن واشر به صفر برسد.

معیار های انتخاب واشر نسوز که شامل دما - ابعاد - فشار و محل استفاده هستند

معیار های انتخاب واشر نسوز موثر 

با توجه به این که: 

1- در چه دمایی می خواهیم از واشر استفاده کنیم.

2- فشار کارکرد محیط چقدر است؟

3- محل اتصال چگونه است؟

4- ابعاد و سایز واشر مورد نیاز چقدر است؟

می توانیم واشر نسوز مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

انواع متداول واشر

  • واشرهای روکش دار:  از ویژگی هایی مهم این واشر ها مقاومت در برابر دما، خوردگی و فشار از طریق یکپوشش فلزی خارجی با مواد پرکننده انعطاف پذیر است.
  • واشرهای سخت: یک جایگزین به طور کلی ارزان قیمت هستند که از ماده یک دست ساخته می شوند.
  • واشرهای مارپیچی: ترکیبی از فلز با مواد دیگری مانند میکا یا لاستیک به شکل سیم پیچی هستند. این طراحی منحصربه‌فرد مقاومت بالایی در برابر تنش و حرارت دارد و در عین حال انعطاف‌پذیری و انعطاف‌پذیری را حفظ می‌کند.
  • واشرهای Kammprofile: از یک هسته فولادی راه راه طراحی شده اند که از هر دو طرف با یک ماده آب بندی چکش خوار پوشیده شده است. هسته فولادی به آن ها کمک می‌کند که در مقابل کشش تحمل بالایی داشته باشند.

نکاتی که باید در خرید واشر نسوز به آن‌ها دقت نماییم:

اولین و مهم‌ترین موردی که در خرید واشر باید به آن توجه شود، کارایی و محلی است که قرار است در آن از واشر استفاده شود. با مشخص شدن نوع کارایی، حال باید به سراغ مناسب‌ترین جنس واشر نسوز رفته و با شناخت کافی از مشخصات، ویژگی‌ها و انواع آن و آگاهی از قدرت مقاومت و میزان تحمل حرارتی آن‌ها، بهترین و مناسب‌ترین واشر را انتخاب و اقدام به خرید آن کنیم. به طور کلی می‌توان چهار میزان را برای انتخاب واشر مناسب در نظر گرفت: دمایی که قرار است تحمل کند، فشاری که به آن وارد می‌شود، محلی که قرار است در آن‌جا قرار گیرد و در نهایت اندازه و سایز واشر.

  • این موضوع را مورد توجه قرار دهید که انتخاب واشر نامناسب عملکرد دستگاه‌ها را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

 

بهترین واشر نسوز کدام است؟

وقتی صحبت از بهترین می‌شود، شاید بتوان در حوزه‌های دیگر به قطعیت یک نوع از انواع موجود را به عنوان بهترین نوع انتخاب کرد. اما موضوعی که در رابطه با واشرهای نسوز وجود دارد این است که بهترین انتخاب آن است که شما با توجه به شرایط استفاده و محلی که قرار است از آن واشر استفاده نمایید، خواهید داشت. به این معنا که همواره انتخاب مقام‌ترین واشر، بهترین انتخاب نخواهد بود؛ به‌‍عنوان مثال برای محیطی با دما و فشاری پایین، استفاده از واشرهای گرافیتی سیم‌دار توجیه اقتصادی نداشته و اصلا لزومی به استفاده از چنین واشری نبوده و در این موقعیت بهترین انتخاب می‌تواند، استفاده از واشر‌های سیم‌دار و حتی بدون سیم باشد. پس در واقع بهترین واشر، واشری است که با توجه به موقعیت و فضایی که قصد استفاده از آن را دارید، بهترین کارایی را برای شما داشته باشد. انتخابی که شما را با مناسب‌ترین قیمت به بهترین کیفیت و عملکرد برساند.

در آخر

به‌طور کلی با توجه به اهمیت کارایی واشرهای نسوز در صنعت و فعالیت‌های امروزی، آگاهی از چیسیتی و ویژگی‌های انوع آن بسیار اهمیت داشته و کمک خواهد کرد که روند و پروسه‌ی فعالیت‌های صنعتی و پالایشگاهی با ضریب خطای کمتری انجام شده و نتیجه و عملکرد بهتری داشته باشد. شما با مطالعه ویژگی‌ها و عملکرد انواع واشرهای نسوز موجود در بازار، می‌توانید با انتخابی درست و بهینه، از نظر اقتصادی و فنی کمک شایانی به روند فعالیت خود نمایید.

منابع:

elmelin.com

سوالات متداول

  • سوال: برای خرید واشر نسوز چه معیارهایی رو باید در نظر گرفت؟
  • پاسخ: مهم‌ترین معیارهایی که باید در نظر داشته باشید محل استفاده از واشر و در نتیجه میزان حرارت و فشاری است که واشر باید تحمل کند. ابعاد واشر هم باید مناسب باشد و باید در هنگام خرید به آن توجه کرد.
  • سوال: واشر های نسوز معمولا تا چه دمایی قابل استفاده هستند؟
  • پاسخ: تحمل دمایی واشرهای نسوز معمولا بین 200 تا 550 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.
  • سوال:  واشر نسوز چند نوع دارد و کاربرد هرکدام چیست؟
  • پاسخ: به طور کلی 4 نوع واشر نسوز داریم: واشر نسوز سیم‌دار، بدون سیم یا ساده، گرافیتی سیم‌دار و گرافیتی بدون سیم که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارد. به طور کلی از واشر های نسوز برای آب‌بندی در مصارف عمومی و صنعتی، عایق‌بندی در برابر آتش، دما و حرارت بالا و قرارگیری در برابر انواع روغن های صنعتی با دمای بالا و … استفاده می‌شود. 
  • سوال:  مرکز فروش واشر نسوز کجاست؟
  • پاسخ: خیابان امیرکبیر تهران بازار اصلی ارائه واشر های نسوز است. فروشگاه صنعت نسوز به عنوان یکی از معتبر ترین فروشگاه های این حوزه آماده ارائه خدمات و فروش انواع واشر های نسوز است. برای کسب اطلاع بیشتر با شماره فروشگاه صنعت نسوز در تماس باشید. شماره تماس : 02133983201

11 دیدگاه در “خرید واشر نسوز ✅ به همراه معرفی و بررسی انواع آن 📲

  1. محمد ترابی گفت:

    سلام قیمت واشر نسوز چنده؟

    1. حسین جلالی روشن گفت:

      سلام لطفا برای استعلام قیمت تماس بگیرید. با توجه به نوع محصولات متفاوت هست.

  2. حسینعلی فتاحی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم. ممنون بابت مطالب تخصصیتون

  3. غلامرضا صابری گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  4. آتنا بختیاری گفت:

    چه مطالب خوب و تخصصی در مورد محصولات نسوز دارید.

  5. مرضیه خمسه گفت:

    خیلی دنبال این اطلاعات بودم. ممنون واقعا.

  6. نگار تبریزی گفت:

    متشکرم

  7. اسماعیل خادمی گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن و خوندن داشت!

  8. مهشید کلانتری گفت:

    چه خوب که با حوصله برای خرید محصولات مشاوره دادید. کارتون درسته.

  9. سرور بهمنی گفت:

    تنوع محصولاتتون خیلی خوبه

  10. صالحی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *