لاستیک‌ نسوز

لاستیک نیتریل NBR [ ان بی آر – ضد روغن ] + خرید و قیمت

لاستیک ضدروغن ان بی آر

لاستیک ان بی ار یا لاستیک آکریلونیتریل بوتادین که به عنوان لاستیک نیتریل نیز شناخته می شود، به عنوان یک لاستیک مقاوم در برابر روغن تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در صورتی مقاومت بالاتری در برابر انواع سوخت و روغن خواهد داشت که عیار اکریلونیتریل آن بیشتر باشد. یکی از ویژگی‌های مهم این محصول مقاومت آن در برابر سایش است. در عین حال در مقایسه با لاستیک طبیعی، خواص فیزیکی متوسطی دارد.

لاستیک ضد روغن NBR چیست؟

لاستیک ضد روغن نوعی لاستیک تولید شده از آکریلونیتریل و بوتادین است که مقاومت بسیار مطلوبی در برابر انواع سوخت شامل روغن، بنزین و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر دارد. به بیان دیگر هر چه قدر که میزان نیتریل موجود در لاستیک ضد روغن NBR بیشتر باشد، میزان مقاومت این محصول در برابر مواد شیمیایی بیشتر خواهد شد. اما در عین حال این مسئله به همان میزان نیز باعث کاهش انعطاف‌پذیری لاستیک مزبور می‌شود.

موارد استفاده از لاستیک ان بی ار

این محصول در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و هوانوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد آن در تولید شیلنگ‌های مخصوص جابجایی انواع سوخت از جمله بنزین و روغن، انواع درزگیر و تانکر بنزین است. این ماده همچنین در صنعت هسته‌ای و تولید دستکش‌های محافظتی نقش بسیار حیاتی دارد. این نوع لاستیک آستانه تحمل دما از منفی 40 درجه تا 180 درجه سانتی‌گراد بالای صفر را دارد و به همین دلیل و به واسطه داشتن این ویژگی‌ها صنایع مربوط به هوانوردی از آن به میزان قابل توجهی استفاده می‌کنند. موارد کاربرد دیگر این محصول در تولید انواع محصولات قالب‌گیری شده، کفش‌ها، مواد چسبنده، درزگیرها، فوم‌های توسعه یافته، کف‌پوش‌ها و انواع اسفنج است.

لاستیک ضد روغن

کاربرد حالت ارتجاعی لاستیک NBR

لاستیک ان بی ار خاصیت ارتجاعی قابل توجهی دارد که این مورد باعث شده محصول مورد اشاره ما به یک انتخاب بسیار مطلوب برای استفاده از آزمایشگاه‌ها، دستکش‌های مورد استفاده در صنایع  و ابزارهای مورد نیاز برای نظافت مکان‌های مختلف تبدیل شود. مقاومت آن در برابر انواع روغن و اسید نسبت به لاستیک‌های طبیعی بسیار بیشتر است و استحکام بالایی نیز در برابر فشار و دیگر عوامل محیطی در صنایع دارد.

به همین دلیل می‌توان گفت که دستکش‌های تولید شده از این محصول خاصیت خود را به دلیل قرار گرفتن در معرض انواع مواد شیمیایی به میزان زیاد، از دست نخواهند داد. در حالی که لاستیک‌های طبیعی چنین قابلیتی را ندارند. این محصول به گونه‌ای تولید می‌شود که برخلاف لاستیک‌های طبیعی، باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا حساسیت‌زا در فرد نخواهند شد. از ویژگی‌های مهم دیگر این محصول می‌توان به مقاومت آن در برابر هیدروکربن‌های آلیفاتیک اشاره کرد.

نحوه تولید لاستیک نیتریل

تولید این لاستیک با درجه حرارت بالا با استفاده از مواد مختلف شامل صابون، پروپن نیتریل 2، مونومرهای بوتادین و برخی مواد دیگر صورت می‌گیرد. در عین حال آب نیز به عنوان یک ماده میانجی در این خصوص استفاده می‌شود. حرارت دادن این لاستیک در مخازنی که دارای نوسان دمایی  30 تا 40 درجه سانتی‌گراد هستند، صورت می‌گیرد.

پس از تولید لاتکس و پایان یافتن آزمایش واکنش آن در برابر حرارت، مونومرهایی که مقاومت پایینی در برابر گرما داشته باشند، از مخزن برداشته و بار دیگر  بازیابی می‌شوند. پس از بازیابی نیز، لاتکس به فیلترها فرستاده می‌شود تا در آنجا مواد زاید برداشته شوند. لاتکس تولید شده به شیوه پلیمری با استفاده از موادی مانند کلسیم نیترات، آلومینیوم سولفات و دیگر مواد در یک مخزن از جنس آلومینیوم می‌ریزد. مرحله نهایی شامل شست ماده و خشک شدن آن خواهد بود.

خواص لاستیک ان بی ار

درجاتی از این محصول را می‌توان یافت که حاوی مقدار بیشتری آکریلونیتریل هستند. این نوع لاستیک از مقاومت بهتری در برابر روغن و سایش نسبت به دیگر انواع ان بی ار برخوردار خواهد بود. در حالی که لاستیک‌های حاوی مقادیر کمتر آکریلونیتریل، در دمای پایین انعطاف بیشتر و در نتیجه و خاصیت ارتجاعی مطلوب‌تری خواهند داشت.

کاربرد لاستیک NBR

لاستیک ان بی ار را در صنایع گوناگون برای تولید محصولات مختلفی از جمله یک بار مصرف دستکش‌های غیر لاتکسی، تسمه‌های انتقالی مخصوص خودروها، شلنگ، حلقه‌های O شکل، درزگیرهای روغنی، تسمه‌های وی شکل، چرم‌های ترکیبی و تولید پوشش‌های محافظت کننده از کابل در برابر مواد شیمیایی، رطوبت و سایر موارد مورد استفاده قرار می‌دهند.

 کلام آخر

لاستیک ان بی ار با توجه به گستردگی موارد کاربردی که دارد، به یکی از محصولات ضروری برای صنایع مختلف به خصوص خودروسازی و هوانوردی تبدیل شده و به همین دلیل شرکت صنعت نسوز ساخت و عرضه باکیفیت این محصول را در خط تولید خود آغاز کرده تا بتواند محصولی عالی و درجه یک در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

خرید لاستیک NBR

برای سفارش و خرید لاستیک NBR کافی است با فروشگاه صنعت نسوز تماس بگیرید.

سفارشات صنعت نسوز در سریع ترین زمان ممکن ارسال خواهند شد.

فروشگاه صنعت نسوز آماده ارائه انواع محصولات وارداتی و داخلی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است.

برای مشاهده سایر محصولات کلیک کنید:

  1. خرید نوار نسوز
  2. خرید پارچه نسوز
  3. خرید ورق نسوز
  4. خرید واشر نسوز
  5. خرید پکینگ نسوز

لاستیک نیتریل یا NBR چیست؟

لاستیک نیتریل یا NBR  نوعی هم بسپار ترکیبی لاستیکی از آکریلونیتریل و بوتادین است. در واقع یکی از اعضای خانواده ی هم بسپارهای 2-پروپن نیتریل و انواعی از مونومرهای بوتادین است (1,2-butadiene و 1,3-butadiene).

نام های تجاری این ماده عبارتند از: Perbunan, Nipol, Krynacو Europrene.

انواع گرید لاستیک نیتریل کدام هستند؟

لاستیک NBR با سه نوع گرید در بازار ارائه می شود:

  • High نیتریل: بیشتر از 45 % نیتریل
  • Medium نیتریل: 30 تا 45 % نیتریل
  • Low نیتریل: کمتر از 30 % نیتریل

انتخاب گرید لاستیک NBR باید با توجه به خواص مورد انتظار مانند مقاومت به روغن و انعطاف پذیری آن انجام گیرد. در اکثر موارد گرید Medium مناسب ترین گزینه  است.

 

ویژگی‌ها و خصوصیات لاستیک نیتریل (NBR):

لاستیک نیتریل (NBR) یک نوع لاستیک مصنوعی است که از نیتریل بوتادین (Nitrile Butadiene) به دست می‌آید. این لاستیک به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فرد، در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات لاستیک نیتریل عبارتند از:
  1. مقاومت دز برابر روغن و حلال‌ها: لاستیک نیتریل در برابر روغن، گریس، حلال‌ها و مواد شیمیایی مفاومت خوبی دارد.

  2. مقاومت در برابر حرارت: لاستیک نیتریل مقاومت خوبی در دمای بالا  دارد.

  3. انعطاف‌پذیری خوب: این نوع لاستیک به دلیل انعطاف‌پذیری در بخش‌های مختلف صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  4. مقاومت در برابر آب و زیست‌محیط: لاستیک نیتریل (NBR) مقاومت خوبی در برابر آب، زیست‌محیط و رطوبت دارد.

  5. عایق الکتریکی: این لاستیک به عنوان عایق الکتریکی مناسب محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که ویژگی‌ها و خصوصیات لاستیک نیتریل (NBR) می‌تواند بسته به ترکیب و ساختار مخلوط آن متفاوت باشد و در برخی موارد، ممکن است با افزودن مواد دیگر تقویت شود.

لاستیک نیتریل NBR

لاستیک NBR چه خواصی دارد؟

لاستیک نیتریل به دلیل مقاومت بالایی که به روغن دارد معروف است.( لاستیک ضد روغن) همچنین پلیمری چقرمه و مقاوم به حرارت است.

لاستیک نیتریل برای چه مواردی استفاده می شود؟

لاستیک نیتریل (NBR) که لاستیک نیتریل-بوتادین نیز نامیده می شود، یک لاستیک مصنوعی مقاوم در برابر روغن است که از کوپلیمر اکریلونیتریل و بوتادین تولید می شود. کاربردهای اصلی آن در شیلنگ های سوخت، واشرها، غلتک ها و سایر محصولاتی است که در آنها مقاومت روغن مورد نیاز است.

تفاوت لاستیک نیتریل و لاستیک معمولی چیست؟

لاستیک نیتریل نسبت به لاستیک معمولی در برابر روغن ها و اسیدها مقاوم تر است، با استحکام بالاتر، اما انعطاف پذیری کمتری دارد. بنابراین، دستکش‌های نیتریل نسبت به دستکش‌های لاستیکی طبیعی در برابر سوراخ شدن مقاوم‌تر هستند، به خصوص اگر دستکش‌های نیتریل در اثر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا ازن تخریب شوند.

مقاومت لاستیک نیتریل چقدر است؟

نیتریل دارای درجه سختی Shore A از 40 تا 90، مقدار فشرده سازی بسیار کم، استحکام کششی بالا در محدوده بین 200 تا 3500 PSI و ازدیاد طول بین 300 تا 650 درصد است.

منابع:

https://www.j-flex.com/

https://www.britannica.com

https://www.cgrproducts.com

5/5 (2 نظر)

11 دیدگاه در “لاستیک نیتریل NBR [ ان بی آر – ضد روغن ] + خرید و قیمت

  1. راضیه انتظامی گفت:

    سلام عالی بود.

  2. فائزه بهشتی گفت:

    مطلب خوبی بود. با تشکر از کارشناسان صنعت نسوز

  3. محمدحسن کرمی گفت:

    مطلب بسیار خوبی بود همکار گرامی

  4. کیمیا هخامنش گفت:

    سایتتون محشره. خداقوت

  5. محمدحسن بهرامی گفت:

    محتوای خیلی خوبی بود

  6. آرزو آزادی ور گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  7. دینا کشانی گفت:

    مطلب تخصصی و درجه 1. ممنون از شما 👌🏻

  8. رقیه میرزایی گفت:

    متشکرم

  9. فاطمه تهرانی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  10. قاسم نامور گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  11. حانیه آزادی گفت:

    این موضوع رو خیلی خوب پوشش دادید. افرین به شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *