ساخت واشر نسوز و قطعات صنعتی

خرید اینترنتی اورینگ وایتون + [بررسی 100 درصد محصول]

خرید اورینگ وایتون

اورینگ Viton یک قطعه حلقوی لاستیکی است که از لاستیک وایتون است که در قالب‌گیری از آن استفاده می‌شود. اسم این محصول، برگرفته از نام تجاری سازنده آن است. اورینگ وایتون به عنوان یک قطعه کوچک اما حائز اهمیت در بسیاری از صنایع شناخته می‌شود. در این مطلب با این قطعه پرکاربرد در صنایع مختلف آشنا می شویم و چگونگی تاثیر اورینگ وایتون در جلوگیری از نفوذ سیالات و گازها در تجهیزات و ماشین آلات مختلف را بررسی می کنیم. همچنین، در این مطلب با ویژگی‌ها و کاربردهای اورینگ وایتون آشنا شده و تاریخچه اورینگ وایتون و تحولاتی که این قطعه در طول زمان داشته است را بررسی می کنیم.

مزایا اورینگ وایتونمعایب اورینگ وایتون
مقاومت بالا در برابر فشار، حرارت و اشعه UVنیاز به جایگزینی دوره‌ای در صورت خرابی
ساختار یکپارچه و بدون درزتأثیر مستقیم دما و رطوبت بر کیفیت و عمر مفید
نصب و استفاده آسانقیمت بالای تولید و خرید
توانایی ایجاد درز سد شده برای حفظ سیالاتمحدودیت در اندازه و شکل قطعات
مقاومت شیمیایی بالا در برابر بسیاری از مواد شیمیاییقابلیت اکسیده شدن در مواجهه با بعضی از مواد شیمیایی

اورینگ وایتون چیست؟

اورینگ وایتون (O-ring) یک حلقۀ لاستیکی بسیار مقاوم است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود اما اصلی ترین کاربرد آن در آب‌بندی است. این قطعه به صورت حلقه‌ای شکل بوده و از اجناس مختلفی مانند نئوپرن، فلوروسیلیکون، سیلیکون و… ساخته می‌شود. اورینگ‌ها برای جلوگیری از نفوذ سیالات و گازها از بین محفظه‌های متصل به هم در ماشین آلات و تجهیزات در مقابل فشار مکانیکی، گرما و گازهای خورنده استفاده می‌شوند. همچنین این قطعات در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی، هوافضا، الکترونیک، پزشکی و… نیز کاربرد دارند.

ویژگی ها

ویژگی‌های اورینگ وایتون عبارتند از:

1- ارتجاع پذیری: این قطعه دارای ارتجاع پذیری بالا است و پس از فشردن به شکل اصلی خود برمی‌گردد.

2- مقاومت در برابر شکستگی: اورینگ وایتون معمولاً به صورت حلقه‌ای شکل بوده و برای جلوگیری از شکست و نفوذ سیالات و گازها طراحی شده است.

3- مقاومت در برابر حرارت: بسته به نوع جنس اورینگ وایتون، این قطعه دارای مقاومت در برابر حرارت و دماهای بالا می‌باشد.

4- مقاومت در برابر خوردگی: اورینگ وایتون با توجه به جنسیت آن، می‌تواند مقاوم در برابر خوردگی باشد و از دوام طولانی برخوردار باشد.

5- قابلیت نصب و جایگزینی آسان: به دلیل طراحی ساده و کوچک این قطعه، نصب و جایگزینی آن در تجهیزات و ماشین آلات بسیار آسان است.

به طور کلی، ویژگی‌های اورینگ وایتون برای جلوگیری از نفوذ سیالات و گازها از بین محفظه‌های متصل به هم در صنایع مختلف از اهمیت بسزایی برخوردارند.

تاریخچه

تولید اورینگ وایتون به عنوان یک قطعه کوچک ولی بسیار حیاتی برای صنایع مختلف، از سال‌ها پیش آغاز شده است. اولین نسخه‌های اورینگ با استفاده از موادی مانند لاستیک طبیعی و بوتیل تولید می‌شدند.

اما پس از مدتی، تکنولوژی تولید اورینگ بهبود یافت و از موادی مانند نئوپرن، نیتریل، فلوروآلیفین و سیلیکون استفاده شد. امروزه، تولید اورینگ با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، مانند تزریق نیتروژن، به دقت و کیفیت بیشتری انجام می‌شود.

برای تولید اورینگ، ابتدا مواد اولیه به صورت پودری و یا مایع تهیه می‌شود و سپس با ترکیب، خلط و فشاردهی به شکل استوانه‌ای شکل می‌گیرد. سپس با استفاده از دستگاه‌های تولید اورینگ، شکل دهی و برش داده می‌شود.

با توجه به نیاز مشتریان، انواع مختلفی از اورینگ‌ها تولید می‌شود که هر کدام برای کاربردهای خاص خود مناسب هستند. به طور کلی، تولید اورینگ یک فرآیند دقیق و پیچیده است که نیاز به تجهیزات و تکنولوژی‌های پیشرفته دارد.

ساختار شیمیایی

اورینگ وایتون، یک قطعه حلقوی شکل است که از الاستومرهای مختلف ساخته می‌شود. الاستومرها، یک نوع پلیمر هستند که خاصیت ارتجاع پذیری بالایی دارند و برای ساخت قطعات ارتباطی، شامل چرخ های آسیاب، شیرآلات و تجهیزات هیدرولیکی و پنوماتیکی به کار می‌روند.

اورینگ وایتون از مواد مختلفی ساخته می‌شود که از نظر شیمیایی و ساختاری متفاوت هستند. برای مثال، نئوپرن (لاستیک نئوپرن) یکی از موادی است که برای ساخت اورینگ وایتون استفاده می‌شود که دارای روابط ترکیبی ساده و نسبتاً کمتری نسبت به سایر پلیمرهاست. در حالی که سیلیکون (لاستیک سیلیکون) به عنوان یکی دیگر از مواد سازنده اورینگ وایتون دارای یک ساختار سیلیکون-اکسیژن طولانی است که به دلیل دارا بودن اتصالات هیدروژن، در مقابل اکسیژن و آب مقاوم است.

از دیگر موادی که برای ساخت اورینگ وایتون استفاده می‌شود، فلوروسیلیکون است که دو اتم فلورین در ساختارش دارد و به دلیل این خاصیت، در مقابل مواد شیمیایی مقاومت بیشتری نسبت به مواد دیگر دارد. همچنین این مواد دارای چسبندگی بسیار خوبی برای چسباندن به سطوح مختلف هستند که باعث می‌شود اورینگ وایتون به سطوح مختلفی به صورت سریع و آسان چسبانده شود.

مزایای اورینگ Viton

طراحی این ابزار ساده بسیار هوشمندانه بوده زیرا از متریال مرغوب جهت ساخت آن استفاده شده است. به‌همین‌خاطر مقاومت بسیار زیادی دارد. از سری مزایای این وسیله می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر روغن­‌های سیلیکونی و گریس است.
  • سوخت­‌های دیزلی یا بنزینی قابلیت نفوذ به آن ندارد.
  • ایمن در برابر حملات شیمیایی و اوزونی است.
  • کوچک بوده و فضای زیادی را اشغال نمی­‌کند.
  • با وجود مقاومت بالایی که دارد وزن آن کم است.
  • دچار هیچ‌گونه خوردگی و سایش نمی­‌شود.
  • نفوذپذیری گاز در آن بسیار پایین است.
  • تحمل دمایی حداقل منفی 50 درجه سانتی‌گراد را دارد.
  • حداکثر دمایی که می­‌تواند تحمل کند برابر با 230 درجه سانتی‌گراد است.

نام دیگر وایتون، لاستیک FKM فلورولاستومر می­‌باشد که سازگاری آن با مواد روغنی بسیار زیادی است. همین امر باعث شده تا در صنایع مختلفی از جمله هوا و فضا، خودرو و… کاربرد داشته باشد.

کاربردهای اورینگ Viton

اورینگ وایتون در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از کاربردهای مرسوم آن عبارتند از:

  1. صنایع خودروسازی: اورینگ وایتون برای استفاده در قطعات هیدرولیکی و پنوماتیکی خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله در سیستم ترمز و سیستم فشار بنزین.
  2. صنایع نفت و گاز: در قطعاتی که باید در برابر فشار و دمای بالا و محیط‌های خورنده مقاومت کنند، استفاده می‌شود، به عنوان مثال در شیرهای گاز و نفت، لوله‌های انتقال نفت و گاز و دیگر قطعات مشابه.
  3. صنایع الکترونیکی: برای محافظت از قطعات الکترونیکی در برابر گرد و غبار، رطوبت و شرایط محیطی دیگر استفاده می‌شود.
  4. صنایع پزشکی: اورینگ وایتون در تجهیزات پزشکی برای جلوگیری از نفوذ مایعات به داخل دستگاه‌های پزشکی، به عنوان مثال در دستگاه‌های آنالیز خون، کاربرد دارد.
  5. صنایع مواد غذایی: در صنایع مواد غذایی برای جلوگیری از نفوذ هوا، رطوبت و غلظت کم و بیش در مواد غذایی استفاده می‌شود، به عنوان مثال در بسته‌بندی مواد غذایی و دستگاه‌های تولید غذا.
  6. صنایع فضایی: در تجهیزات فضایی برای جلوگیری از نفوذ هوا و رطوبت به داخل تجهیزات و نیز در قطعات دیگری مانند سیستم‌های جداسازی مواد در فضا، استفاده می‌شود.

نکتۀ مهمی که باید به آن توجه کنید این است که از این رینگ در محیط­ هایی همچون آمینو، هیدروکربن­ های نیترو، هیدروفلوئوریک، استرها، کتون، اترها و اسیذ کلرزلفونیک استفاده نکنید. به‌کارگیری این محصول در آزمایشگاه­ ها و صنایع خوراکی هم بلامانع است.

انواع اورینگ Viton

اورینگ Viton انواع مختلفی دارد که برحسب گرید سازندۀ آن دسته‌بندی می‌شود. شما باید در زمان خرید به گرید آن توجه کنید و متناسب با نیازتان انتخاب نمایید. انواع اورینگ وایتون عبارت‌اند از:

گرید A: درجه سختی آن به صورت استاندارد برابر با 75 الی 90 است. معمولاً در رنگ سیاه تولید می‌شود اما رنگ های سبز و قهوه ­ای آن هم در بازار موجود است.

گرید B: این نوع از رینگ وایتون برای گسکت­ ها و آب‌بندها در کارخانه­ های شیمیایی و همچنین نیروگاه­ های برق به‌کار گرفته می‌شود.

گرید F: این گرید هم با توجه به استاندارد که دارد بیشتر برای سوخت­ های خودرو اکسیژنی کاربرد دارد. رنگ آن اغلب آبی تیره می­باشد.

گرید ETP: آخرین نوع اورینگ Viton گرید ETP است که به نام Extreme وایتون هم شناخته می‌شود. مقاومت شیمیایی آن مهم‌ترین ویژگی آن است که سبب شده در مسیرهای صعب‌العبور به‌کار گرفته شود. انعطاف‌پذیری آن در دما های پایین هم بسیار کم است.

علاوه‌بر گریدها، این اورینگ ها بر حسب سایز هم انواع گوناگونی دارند. انواع سایز اورینگ Viton در اندازه قطر و ضخامت دیواره ­­ها با یکدیگر فرق می­ کند و شما باید در زمان خرید به سایز آن توجه کنید. ضمناً سایز رینگ­ ها بر روی قیمت فروش آن‌ها اثر خواهد گذاشت.

نکته مهم: رنگ گریدهای مختلف و انواع اورینگ ها ممکن است با هم فرق داشته باشند و بسیار متنوع هستند. هیچ استاندارد تعیین رنگی برای آن وجود ندارد.

همچنین این اورینگ ها را بر اساس ماده اولیه به انواع دیگری نیز تقسیم می کنند. این انواع عبارتند از:

  1. اورینگ وایتون سیلیکونی: این نوع اورینگ با مقاومت بالا در برابر دماهای بالا، مقاومت بسیار بالا در برابر روغن‌ها و حلال‌های شیمیایی، انعطاف پذیری بالا و مقاومت خوب در برابر پیرایش شیمیایی شناخته می شود.
  2. اورینگ وایتون نئوپرنی: این نوع اورینگ با مقاومت بسیار بالا در برابر دمای پایین و مقاومت خوب در برابر اشعه UV، انعطاف پذیری بالا، مقاومت خوب در برابر خوردگی و پیرایش شیمیایی شناخته می شود.
  3. اورینگ وایتون نیتریلی: این نوع اورینگ با مقاومت بالا در برابر روغن‌ها و حلال‌های شیمیایی، مقاومت خوب در برابر پیرایش شیمیایی، انعطاف پذیری متوسط و مقاومت خوب در برابر خوردگی شناخته می شود. ( برای مطالعه بیشتر مطلب لاستیک ان ار را مطالعه کنید.)
  4. اورینگ وایتون فلوروکربنی: این نوع اورینگ با مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و مواد شیمیایی قوی، انعطاف پذیری کم، مقاومت بالا در برابر خوردگی و پیرایش شیمیایی و عدم جذب آب شناخته می شود.
  5. اورینگ وایتون EPDM: این نوع اورینگ با مقاومت بالا در برابر خوردگی و پیرایش شیمیایی، انعطاف پذیری بسیار خوب، مقاومت بسیار خوب در برابر روغن‌ها و حلال‌های شیمیایی، مقاومت خوب در برابر دمای پایین شناخته می شود. ( برای مطالعه بیشتر مطلب لاستیک EPDM را مطالعه کنید.)

جمع‌بندی

اورینگ ویتون‌ در ابعاد و اندازه­ های استاندارد تولید شده و به فروش می­ رسد؛ اما در برخی مواقع با توجه به کاربردی که در مصارف خاص دارد می‌­توانید جهت سفارش نوع غیراستاندارد آن در اندازه دلخواه خود اقدام کنید. وجود این اورینگ ها در سیستم سوخت‌رسانی ماشین و هواپیما جز ضرورات می­ باشد. شما هم بسته به نیاز خود می ­توانید آن را به صورت تکی یا عمده سفارش داده و خریداری نمایید.

خرید اورینگ وایتون

برای استعلام قیمت اورینگ وایتون و یا  خرید اورینگ viton کافی است با فروشگاه صنعت نسوز تماس بگیرید.

سفارشات صنعت نسوز در سریع ترین زمان ممکن ارسال خواهند شد.

فروشگاه صنعت نسوز آماده ارائه انواع محصولات وارداتی و داخلی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است.

برای مشاهده سایر محصولات واشر و اورینگ کلیک کنید:

  1. واشر نسوز
  2. واشر کلینگریت
  3. اورینگ NBR
  4. اورینگ سیلیکون
  5. واشر گرافیت

منابع:

https://www.nes-ips.com/what-is-viton/

https://o-ring.info/en/materials/vitonr–fkm/vitonr-o-rings/

 

0/5 (0 نظر)

11 دیدگاه در “خرید اینترنتی اورینگ وایتون + [بررسی 100 درصد محصول]

  1. یاسمن طالقانی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  2. مهسا رجبی گفت:

    مطلب تخصصی و درجه 1. ممنون از شما 👌🏻

  3. مهدیس زمانی گفت:

    واقعا ارزش وقت گذاشتن و خوندن داشت!

  4. مجتبی سهرابی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود.

  5. بهاره اشکان گفت:

    دمتون گرم

  6. اسدالله محمدی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  7. مهران توسلی گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم. ممنون بابت مطالب تخصصیتون

  8. شقایق ناصری گفت:

    بازم درمورد این موضوع و سایر محصولات نسوز مطلب بذارین

  9. منصور دهقان گفت:

    متشکرم

  10. حبیب الله براتی گفت:

    بی نظیر هستید.

  11. رقیه قربانی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *