پارچه‌ نسوز

پارچه سیلیکونی نسوز، اطلاعات فنی + خرید و قیمت

پارچه نسوز سیلیکون

پارچه سیلیکونی چیست؟

پارچه سیلیکونی (پارچه نسوز سیلیکون) نوعی پارچه نسوز است که از پارچه فایبر گلاس آغشته به رزین سیلیکون ساخته می شود. در فرایند ساخت پارچه سیلیکونی از سیلیکون برای روکش کردن یک یا هر دو طرف پارچه استفاده می‌شود که به‌کارگیری این ماده در پارچه منجر به افزایش مقاومت در برابر شعله، حرارت و افزایش طول عمر آن نیز می‌شود.

استفاده از سیلیکون در نساجی، به تولیدکنندگان پارچه اجازه می‌دهد که تولید خود را مطابق با نیازهای مختلف مشتری برای خرید پارچه سیلیکونی ارائه دهند. پارچه‌ ضدآب، پارچه‌ ضدچروک، پارچه‌ کشسانی و پارچه‌ نسوز سیلیکون از جمله محصولاتی هستند که تولید ‌آن‌ها به لطف استفاده از سیلیکون در نساجی محقق شده است.

کاربردهای پارچه سیلیکونی در صنعت

پارجه نسوز سیلیکونی

به سبب ویژگی های متعدد پارچه سیلیکونی جزو یکی از پر مصرف ترین پارچه های نسوز در صنعت به شمار می رود که ما در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده به عنوان پرده حرارتی جهت عایق کاری کارگاه های صنعتی و کوره های ذوب فلزات
  • ساخت عایق های حرارتی پتویی

  • کیسه های نسوز برای مواد روغنی

  • ساخت نوار نقاله نسوز

لازم به ذکر است این محصول در فروشگاه صنعت نسوز و در ضخامت های 0/4 میلیمتر، 0/5 میلیمتر، 0/8 میلیمتر و 1 میلیمتر و در عرض های 100 سانتیمتر و به صورت رول موجود بوده و متناسب با نیاز شما مشتریان محترم قابل عرضه می باشد.

پارچه سیلیکونی نسوز

ارتباط پارچه سیلیکونی و پارچه فایبرگلاس

همان طور که گفتیم پارچه سیلیکونی از پارچه فایبر گلاس آغشته به رزین سیلیکون ساخته می شود. پارچه فایبر گلاس قادر به تحمل حرارتی تا حدود 650 درجه سانتیگراد می باشد و از خاصیت عایق الکتریکی بودن نیز برخوردار است و در محیط های شیمیایی هم می تواند یکی از اولین گزینه های مورد انتخاب باشد. رزین سیلیکون در این محصول سبب شده تا الیاف پارچه فایبر گلاس در هوا پخش نشده و استحکام آن حفظ گردد. از دیگر مزایای این محصول که سیلیکون به این پارچه داده است می توان به ضد آب شدن، دوام و مقاومت حرارتی و کششی، مقاومت در برابر تمام مواد شیمیایی، اسیدی، قلیایی و عیره اشاره کرد. البته میزان تحمل حرارت روکش سیلیکونی در این محصول تا 300 درجه سانتیگراد می باشد. پارچه سیلیکونی به دو صورت یک رو سیلیکون و دورو سیلیکون تولید میگردد. بدین صورت که یک طرف یا هردو طرف پارچه نسوز فایبر گلاس به رزین سیلیکون آغشته می شود. پارچه نسوز سیلیکون به برزنت نسوز لاستیکی نیز معروف است.

ویژگی‌های پارچه سیلیکونی

این پارچه در ضخامت‌های مختلف بین 2/ میلی‌متر0 تا 5 میلی‌متر موجود است. رنگ‌های سفید، نقره‌ای، قرمز و مشکی از جمله رنگ‌های پرکاربرد این محصول هستند؛ اما تولید سایر رنگ‌ها نیز رواج دارد. در تولید این پارچه از روکش یک یا دو طرفه سیلیکونی استفاده می‌شود. در ادامه، به سایر ویژگی‌های این محصول اشاره شده است.   

گردش مطلوب هوا

پوشش مخصوص استفاده‌شده در پارچه سیلیکونی منجر به گردش مطلوب هوا در آن می‌شود؛ به همین دلیل، این محصول به منظور افزایش راحتی و جلوگیری از بو گرفتن البسه در صنعت پوشاک کاربرد دارد.

مقاومت حرارتی بالا

به لطف ثبات بالای حرارتی و پیوندهای قوی بین‌مولکولی محصولات سیلیکونی، پارچه نسوز سیلیکونی از مقاومت حرارتی بالایی بهره می‌برد. این نوع پارچه در دماهای بالا و پایین آسیب نمی‌بیند و می‌تواند برای گستره‌ وسیعی از کاربردها استفاده شود.

مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی

پارچه نسوز سیلیکون در معرض اوزون، نور فرابنفش، مواد شیمیایی، رطوبت یا سایر شرایط محیطی به سادگی تجزیه‌پذیر نیست؛ ویژگی‌های ذکرشده منجر به افزایش طول عمر این نوع پارچه می‌شوند.

آب‌گریزی

با توجه به ویژگی‌های شیمیایی سیلیکون، پارچه‌های تولیدشده با این ماده آب‌گریز هستند. به همین دلیل در تولید البسه ضدآب مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، پارچه سیلیکون به راحتی به لکه آغشته نمی‌شود.

غیرسمی و بی‌بو

به لطف غیرسمی و بی‌بو بودن سیلیکون، پارچه‌های تولیدشده با این ماده هیچ تهدیدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند.

پارچه سیلیکونی نسوز

اجزای تشکیل‌دهنده پارچه نسوز سیلیکون

پارچه نسوز سیلیکون شامل اجزا مختلفی است. در لایه رویی، از پوشش 100% سیلیکونی استفاده می‌کنند و لایه میانی از چسب سیلیکون تشکیل می‌شود. در لایه زیرین با توجه به کاربرد، از انواع پارچه نظیر پلی‌استر، میکروفایبر یا اسپندکس استفاده می‌کنند.

انواع پارچه سیلیکونی

پارچه‌های سیلیکونی دارای طیف وسیعی از مشخصات با ویژگی‌های متفاوت هستند که در کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند.

پارچه با مقاومت بالا

این نوع اغلب به صورت تسمه و نوار تولید می‌شود و برای محافظت از کابل‌ها و شیلنگ‌ها در برابر شرایط سخت صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه با مقاومت معمولی

در این نوع، سیلیکون به صورت پوشش یک یا دو طرفه روی پارچه می‌نشیند و محافظتی کم‌نظیر در برابر گدازه‌‌های جوشکاری از خود نشان می‌دهد. ایجاد حفاظ سرمایی در پتوهای عایق، از دیگر کاربردهای این نوع پارچه است.

پارچه با مقاومت پایین

این نوع می‌تواند در تولید پارچه با روکش سیلیکونی یک‌طرفه یا دوطرفه کاربرد داشته باشد. این پارچه‌ها اغلب به عنوان پرده و مانع در برابر دماهای بالا استفاده می‌شوند.

پارچه نسوز سیلیکون

دیگر کاربردهای پارچه نسوز سیلیکون

طی سال‌های اخیر، فناوری سیلیکون در صنایع پوشاک و پارچه‌های صنعتی به محبوبیت بالایی دست یافته است. استفاده از سیلیکون در نساجی منجر به کاهش آب‌رفتگی و چین و چروک و افزایش لطافت و نرمی پارچه می‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها، در ادامه به برخی کاربردهای پارچه سیلیکون در حوزه‌های مختلف می‌پردازیم:

دفع حشرات

استفاده از ذرات نانو سیلیکون برای تولید پارچه منجر به دفع حشرات به‌خصوص پشه خواهد شود. در این فرآیند، منسوجات با ذرات نانو دی‌اکسید سیلیکون آمیخته می‌شوند. این ذرات نانو حاوی ماده فعال غیرسمی هستند که پشه‌ها و سایر حشرات را دور نگه می‌دارد. آزمایش‌ها نشان می‌دهند که این نوع پارچه قابلیت دفع 81 درصدی پشه‌ها را دارد.

عایق حرارت

پارچه نسوز سیلیکونی عایقی عالی در برابر حرارت است و این موضوع علاوه بر افزایش ایمنی در بسیاری از مشاغل، منجر به صرفه‌جویی انرژی نیز می‌شود. این نوع پارچه با به حداقل رساندن انتقال انرژی حرارتی بین دو جسم، مانع از تبادل دمایی میان آن‌ها خواهد شد.

ایمنی در جوش‌کاری

پارچه‌هایی استفاده‌شده در پتو، پرده و روکش‌های محافظتی برای مدیریت ایمنی در جوشکاری ضروری هستند. این پارچه‌ها باید مقاومت بالایی در برابر حرارت و دفع شعله داشته باشند زیرا در معرض دما زیاد و جرقه‌های ناشی از ماشین‌آلات قرار می‌گیرند. به همین دلیل، در تولید این محصولات از پارچه نسوز سیلیکون استفاده می‌شود.

پارچه‌ خورشیدی

دانشمندان و مهندسان توانسته‌اند با جاگذاری سلول‌های خورشیدی در پارچه‌های سیلیکونی، فناوری خورشیدی را روی پارچه ببافند! فیبرهای خورشیدی این پارچه‌ها مبتنی بر سیلیکون هستند و می‌توان از آن‌ها برای تولید لباس، چادر وکوله‌پشتی استفاده کرد.

پارچه مجهز به سنسور

در حال حاضر، پوشاک ورزشی هوشمند با سنسورهای سیلیکونی توسط یک برند معروف ورزشی تولید می‌شوند. این سنسورها روی مدار سیلیکونی قرار می‌گیرند و سپس به لباس دوخته می‌شوند. در واقع، این سنسورها سیگنال‌های دقیقی از بدن کاربر دریافت می‌کنند و می‌توان از آن‌ها برای نظارت بر ضربان قلب، فشار خون و فشار روی مفاصل استفاده کرد.

صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی

صنعت نساجی از صنایع پرمصرف آب محسوب می‌شود. به عنوان مثال، برای تولید شلوار جین با روش‌های قدیمی، حجم بسیار زیادی از آب صرف نرم کردن پارچه می‌شود. با به‌کارگیری فناوری‌های استفاده‌شده در فرآیند تولید پارچه سیلیکون حجم آب مصرفی برای تولید هر شلوار تا 50 لیتر کاهش می‌یابد.

خرید پارچه سیلیکونی و قیمت آن

عوامل متعددی بر قیمت پارچه سیلیکونی تاثیر‌گذار هستند؛ قیمت مواد اولیه، نوسانات ارزی، گسترش روزافزون کاربرد و افزایش تقاضا برای خرید پارچه سیلیکونی در صنایع مختلف از جمله فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت این محصول پرارزش هستند.

شما عزیزان می‌توانید برای خرید پارچه سیلیکونی از صنعت نسوز با ما تماس بگیرید تا بعد از مشاوره رایگان و استعلام قیمت، خرید خود را با اطمینان انجام دهید.

پارچه سیلیکونی

جمع‌بندی

فناوری سیلیکون در صنعت پوشاک و نیز در کاربردهای نساجی صنعتی محبوبیت پیدا کرده است. با کمک فناوری سیلیکون، تولیدکنندگان صنعت نساجی می‌توانند پارچه‌هایی مبتنی بر نیازهای نوظهور و متنوع به بازار عرضه کنند. مقاومت بالا در برابر حرارت و پارگی، ضدآب و ضد چروک بودن و انعطاف‌پذیری و طول عمر بالا از دلایل اصلی افزایش تقاضا برای خرید پارچه سیلیکونی محسوب می‌شوند.

سوالات متداول:

کاربردها و موارد مصرف پارچه نسوز سیلیکون چیست؟

پارچه نسوز سیلیکون به دلیل ویژگی‌های ممتازش در مقاومت در برابر حرارت، سایش، مواد شیمیایی، و خواص عایقی و عدم جذب آب در انواع صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای اصلی پارچه نسوز سیلیکون عبارتند از:

  1. صنایع پتروشیمی و صنایع حرارتی: پارچه نسوز سیلیکون در این صنایع به عنوان عایق‌های حرارتی برای محافظت در برابر حرارت انتقالی در تجهیزات مختلفی مانند لوله‌ها، کوره‌ها، سیستم‌های گرمایشی و اجزاء مختلف استفاده می‌شود.

  2. ساخت و ساز: در این صنعت، پارچه نسوز سیلیکون برای عایق‌بندی و جلوگیری از گسترش حریق در ساختمان‌ها، سقف‌ها، و پوشش‌های مقاوم در برابر آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  3. حمل و نقل: در خودروها به منظور عایق‌بندی موتورها و قطعات مختلف در برابر حرارت و روغن‌های موتور استفاده می‌شود.

  4. صنایع معدن: پارچه نسوز سیلیکون برای تولید لباس‌های محافظتی در برابر حرارت و مواد شیمیایی در صنایع معدن و فولاد‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  5. صنایع الکترونیک: در برخی از موارد برای ساخت برخی از محصولات الکترونیکی و عایق‌بندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

همچنین، از پارچه نسوز سیلیکون برای ایجاد لباس‌های محافظتی برای کارگران در شرایط خاص نیز استفاده می‌شود. این لباس‌ها می‌توانند کارکنان را در برابر خطرات مختلف مانند حرارت یا مواد شیمیایی محافظت کنند.

آیا پارچه نسوز سیلیکون مقاوم در برابر شیمیایی‌ها است؟

بله، پارچه نسوز سیلیکون مقاوم در برابر بسیاری از مواد شیمیایی است. این مقاومت شامل مقاومت به اسیدها، بازها، حلال‌ها و بسیاری از مواد شیمیایی دیگر می‌شود.

 

منابع:

5/5 (10 نظر)

15 دیدگاه در “پارچه سیلیکونی نسوز، اطلاعات فنی + خرید و قیمت

  1. علی گفت:

    سلام و احترام
    من 10 متر پارچه سیلیکونی میخوام لطفا با من تماس بگیرید باید کمی اطلاعات فنی درمورد آن از شما بپرسم. ممنون

    علی : 09023473502

    1. حسین جلالی روشن گفت:

      سلام علی جان با شما تماس گرفتیم. امیدواریم از محصول مورد نظرتون بهترین استفاده رو ببرید

    2. حسین جلالی روشن گفت:

      سلام علی جان با شما تماس گرفتیم. امیدواریم از محصول مورد نظرتون بهترین استفاده رو ببرید.

  2. مسعود گفت:

    سلام آیا پارچه سیلیکونی ساخت داخل است یا وارداتی است؟

    1. حسین جلالی روشن گفت:

      سلام پارچه سیلیکون صنعت نسوز وارداتی هست و بهترین کیفیت ممکن رو با توجه به قیمتش داره. برای اطلاعات بیشتر میتونید تماس بگیرید.

  3. سیده فاطمه بختیاری گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم. ممنون بابت مطالب تخصصیتون

  4. امیر صدیق گفت:

    مشاوره آنلاین هم دارید؟؟

  5. وحید انتظامی گفت:

    اکانت اینستا هم دارید؟

  6. فاطمه زهرا عسکری گفت:

    مثل همیشه ارسال به موقع محصولات. عالی

  7. سارا رستمی گفت:

    خیلی عالی بود. مرسی که به افزایش دانش و اطلاعات در حوزه محصولات نسوز کمک میکنید.

  8. یوسف احمدی گفت:

    احسنت عالی بود

  9. SIYAVASH گفت:

    اطلاعات مفید و کاملی دررابطه با پارچه سیلیکونی ارائه داده بودید
    ممنون
    خیلی به کارم اومد

    1. کارشناس صنعت نسوز گفت:

      خواهش میکنم.
      خوشحالیم که براتون مفید بود جناب اکبری عزیز.

  10. آرش گفت:

    پارچه های سیلیکونی مقاومت خوبی دربرابر حرارت دارن
    کم برای کارم استفاده میکنم خیلی راضیم

    1. فاطمه نوظهور گفت:

      رضایت شما افتخار مجموعه صنعت نسوز میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *