لاستیک‌ نسوز

تسمه نقاله لاستیکی (تسمه نوار نقاله) + خرید + قیمت

لاستیک تسمه نقاله

امروزه نوار نقاله به یکی از ابزار‌های مهم در همه صنایع تبدیل شده است که برای حمل مواد، تخلیه و بارگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزایش بهره‌وری، کاهش تعداد نیروی کار، کاهش خطای انسانی و صرفه‌جویی در زمان و مصرف انرژی از‌ جمله دلایل استفاده از این ابزار است. نحوه عملکرد لاستیک نوار نقاله به این‌صورت است که انرژی منتقل شده از گیربکس به غلتک‌ها، باعث حرکت آن می‌شود.

نوار نقاله در واقع یک صفحه متحرک است که به وسیله یک گیربکس، موتور، لاستیک پلاستیکی و فلز به حرکت در می‌آید. این دستگاه روند فعالیت در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را بهبود می‌بخشد و جابه‌جایی اجسام را سریع‌تر می‌کند. در این مطلب قصد داریم به صورت اختصاصی به تمامی اطلاعات پیرامون تسمه نقاله لاستیکی بپردازیم.

برای مطالعه اطلاعات بیشتر درمورد لاستیک های صنعتی کلیک کنید.

نوار نقاله چیست؟

نوار نقاله وسیله­‌ای است که در سیستم­‌های حمل‌­ونقل به­‌عنوان یک جزء حمل‌­کننده مواد عمل می­کند و از همین رو خرید تسمه نقاله به­‌عنوان یکی از اجزای اصلی این ابزار برای بسیاری از صنایع مختلف، لازم و ضروری است.

یک سیستم حمل، برای کارکرد درست و اصولی نیازمند اجزای مختلفی بوده که شامل 2 یا چند قرقره به­‌همراه یک حلقه بی‌­پایان به­‌عنوان تسمه، جهت حرکت مواد است.

در حال حاضر نمونه­‌های لاستیکی یکی از بهترین تسمه­‌ها برای انتقال انواع مواد با دما و وزن­‌های مختلف محسوب می­شوند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می­گیرند.

نوار نقاله در قرن نوزدهم و به‌منظور جا‌به‌جا کردن مواد معدنی مانند ذغال‌سنگ و سنگ‌های معدنی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از اجزا و قسمت‌های مهم این دستگاه می‌توان به موتور، گیربکس، بلبرینگ و قرقره اشاره کرد. در حال‌ حاضر آمریکا، آلمان، انگلیس و ایتالیا بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان در این حوزه هستند. از آنجایی‌که وجود تسمه نقاله در همه صنایع الزامی است، در انواع و جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که به شرح زیر است:

انواع تسمه نوار نقاله

  • مناسب برای صنایع سبک و سنگین
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • مدل V شکل
  • مدل آجدار
تسمه نوار نقاله آجدار
  • مدولار
  • منجید‌دار
  • پی‌وی‌سی
  • استیل کورد
  • مقاوم در برابر سایش و خوردگی
  • زمانی (Timing)
  • مدل PV برای همه صنایع سبک و غذایی

تسمه نوار نقاله چیست و چه کاربردی دارد؟

تسمه نقاله وسیله حمل یک سیستم تسمه نقاله است که یکی از انواع سیستم‌های نقاله موجود امروزه است. هر سیستم نوار نقاله برای عملکرد صحیح و انجام وظایف مورد نیاز تسمه‌ها به ماژول‌های مختلفی نیاز دارد. وظایف مختلف بسته به وزن مورد نیاز، سرعت مورد نیاز و توان عملیاتی محصولات در سیستم نوار نقاله می‌تواند متغیر باشد.

یک سیستم تسمه نقاله شامل دو یا چند قرقره (که به آن درام گفته می‌شود) با یک حلقه بی‌پایان از وسیله حمل (لاستیک نوار نقاله) که به دور آنها می‌چرخد و یک اثر کششی برای کالاهایی که حمل می‌کند ایجاد می‌کند. یک یا چند قرقره با حرکت تسمه و مواد روی تسمه به سمت جلو و در امتداد سیستم حرکت می‌کنند.

در ادامه قصد داریم اطلاعاتی راجع­‌به این محصول و کاربردهای آن در اختیار شما قرار دهیم، پس در صورتی که نیازمند استفاده از چنین ابزاری هستید تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

آشنایی بیشتر با تسمه نقاله لاستیکی

نوار نقاله که از گذشته‌­های دور برای انتقال مواد در معادن مورد استفاده قرار می­‌گرفت، در ابتدا دارای تسمه‌ه­ایی از جنس فولاد بود که با پیشرفت تکنولوژی و ساخت نخستین تسمه لاستیکی، ساختار آن نیز دچار تحول شد.

تسمه نقاله از جنس لاستیک در مقایسه با نمونه­‌های دیگر، کارایی و طول عمر بالاتری دارد و یکی دیگر از ویژگی­‌های مطلوب آن نیز این است که هیچ پیچشی در آن دیده نمی‌­شود.

با توجه به این موضوع در حال حاضر خرید تسمه نقاله از نوع پلاستیکی در میان صنایع مختلفی همچون فولاد، معادن و مواد غذایی بسیار رواج پیدا کرده است.

ویدیو تولید تسمه نقاله لاستیکی

تسمه نقاله لاستیکی

ویژگی‌های تسمه نقاله

  1. دوام و استحکام بالا
  2. مقاوم در برابر خوردگی و ساییدگی
  3. کمترین میزان انحنا
  4. ثبات وجهی مناسب
  5. مقاوم در برابر فشار کاری زیاد
  6. مقاوم در برابر شرایط آب‌و‌هوایی مناسب
  7. عدم حساسیت به رطوبت و میکرو‌ارگانیسم
  8. مقاوم در برابر حرارت و دما

ساختار تسمه نوار نقاله لاستیکی

در ساختار تسمه نقاله لاستیکی 3 لایه وجود دارد که از ترکیب 2 ماده لاستیک و منجید ساخته می‌شود. لایه میانی آن از جنس منجید است که برای افزایش استحکام و لایه‌های بیرونی آن، که از جنس لاستیک است به‌منظور مقاومت در برابر سایش، حرارت و سایر موارد طراحی شده‌اند. متداول‌ترین منجید‌هایی که در بازار وجود دارند، از جنس نایلون، پلی‌استر، کتان، فولاد و آرامید هستند. با توجه به تقاضای زیادی که در صنایع برای این ‌وسیله وجود دارد، در انواع متنوعی تولید می‌شود که در هر کدام کاربرد جداگانه‌ای دارند.

در ادامه به معرفی کامل­‌تر این 3 لایه می­پردازیم:

پلاستیک رویه تسمه نوار نقاله

بخش رویی وظیفه محافظت از منجید در برابر آسیب‌­هایی احتمالی را به عهده دارد، ضخامت آن نیز با توجه به عملکرد ابزار، نوع مواد حمل‌­شونده و شرایط فیزیکی آنها مشخص می­شود.

با توجه به این موارد باید بر اساس ریزی یا درشتی مواد، صیقلی یا زبر بودن آن‌ها و دیگر فاکتورهای لازم، میزان ضخامت لاستیک رویه بررسی شود.

از همین رو در زمان خرید تسمه نقاله لاستیکی، لازم است که در ابتدا نوع موادی که قرار است با استفاده از این ابزار حمل شود را مشخص کرده، سپس نسبت­‌به خرید اقدام کنید.

یکی دیگر از مواردی که می­تواند در انتخاب ضخامت رویه تاثیرگذار باشد، ماهیت شیمیایی مواد حمل­‌شونده است.

منجید نوار نقاله لاستیکی

منجید به­‌عنوان بخشی در نظر گرفته می­شود که وظیفه تحمل فشار و کشش لازم برای جابه­‌جایی بار و به‌‌‌‌‌­حرکت درآوردن تسمه را به عهده دارد.

این بخش معمولا از چند لایه پارچه آسترشده با لاستیک تشکیل شده‌­است و معمولا میزان توان و تحمل تسمه با در نظرگرفتن توان منجید اندازه‌­گیری می­شود.

پلاستیک زیرین

به‌­طور کلی بخش زیرین نیز وظیفه دارد تا از منجید در برابر سایش محافظت کند و معمولا در زمان خرید تسمه نقاله می­توان به اختلاف ضخامت آن در مقایسه با بخش رویی پی برد که معمولا کمتر است.

مشخصات فنی تسمه لاستیکی نوار نقاله

کامپوزیت­‌های لاستیکی از محبوب‌­ترین موادی هستند که برای تهیه تسمه­‌‌‌های نقاله مورد استفاده قرار می‌­گیرند، از مشخصات آنها می­توان به انعطاف‌­پذیری مناسب، مقاومت بالا و صاف و یکدست‌­بودن اشاره کرد.

ضخامت‌­های مختلفی که از این محصول ارائه می‌­شود، بین 2 تا 20 میلی­متر بوده و عرض آنها نیز از 10 تا 200 سانتی­متر متغیر است.

صنایع گوناگون نیازمند استفاده از تسمه‌­هایی با ضخامت مختلف هستند که هر کدام باید با توجه به نیاز خود یکی از آنها را تهیه کنند.

طول این محصولات نیز با توجه به صنعت مورد استفاده و نوع کاربرد متفاوت است که در زمان خرید تسمه نقاله باید بر اساس آن محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به­‌طور کلی تولید این محصول به­‌صورت رولی است که می­تواند دارای طول‌­های متفاوتی باشد، برخی از آنها به بیش از 100 متر نیز می­رسد.

 

لاستیک تسمه نقاله

کاربرد تسمه نقاله لاستیکی

آن ها انعطاف تسمه را افزایش می‌دهند و به راحتی نصب می‌شوند و در صورت لزوم قابل تغییر هستند. انواع لاستیک های تسمه نوار نقاله معمولا بافته شده، سوراخ‌دار، شبکه‌ای، آجدار یا مشبک باشد. همه این لاستیک‌ها شیار دار هستند و عمدتا برای اشیاء بزرگتر مانند بسته‌ها استفاده می‌شوند. در حالی که تسمه‌های نقاله پلاستیکی ضد الکتریسیته ساکن و غیر رسانا هستند، به این معنی که جرقه‌های الکتریسیته ساکن نادر هستند، بهتر است از انتقال مواد قابل اشتعال یا احتراق برای کاهش احتمال آتش‌سوزی خودداری شود. در مقایسه با لاستیک‌های تسمه نقاله‌های فلزی، تسمه‌های ساخته شده از ترموپلاستیک ارزان، ماندگار و آسان هستند.

  1. مقاوم در برابر سایش و خوردگی

این مدل برای خط تولید کارخانجات تولید سنگ آهک، شن و ماسه مناسب است.

  1. مقاوم در برابر حرارت

این نوع برای کارخانجات سیمان، فولاد و صنایع شیمیایی و بازیافت مناسب است.

  1. مقاوم در برابر اسید

مناسب برای محیط‌های اسیدی

  1. مقاوم در برابر روغن

برای حمل موادی که حاوی روغن و گریس هستند، مناسب است.

  1. آجدار

مناسب برای حمل مواد در مواردی که شیب آن بیش‌از حد متوسط باشد.

ویژگی‌های لاستیک تسمه نقاله

  1. مقاومت در برابر سایش
  2. انحنای کوچک در بالا‌ترین تنش کاری
  3. ثبات جهتی بسیار بالا
  4. قابلیت‌های مناسب
  5. مقاومت آب‌و‌هوایی
  6. عدم حساسیت به رطوبت و میکرو‌ارگانیسم

لاستیک نوار نقاله از چه متریالی ساخته می شود؟

لاستیک تسمه نقاله با پلیمر ترموپلاستیک ساخته می‌شود. از آنجایی که تسمه‌های نقاله ترموپلاستیک انعطاف‌پذیر هستند و با رعایت اصول بهداشتی ساخته می‌شوند، برای چندین صنعت، از جمله جابجایی مواد غذایی، تولید نساجی و انتقال فلزات سنگین ایده‌آل هستند. مزیت لاستیک نوار نقاله ترموپلاستیک این است که سبک وزن هستند.

دو نوع رایج تسمه نقاله ترموپلاستیک تسمه های پلی اورتان (PU) و تسمه پلی وینیل کلراید (PVC) هستند.

  • لاستیک نوار نقاله PUلاستیک نوار نقاله PU با استفاده از مواد مورد تایید FDA ساخته می‌شوند که آنها را برای تولید مواد غذایی ایده‌آل می‌کند. آنها می‌توانند هم دماهای بسیار پایین و هم دمای بسیار بالا را بدون ذوب شدن یا تاب برداشتن تحمل کنند. لاستیک‌های نوار نقاله PU نیز به راحتی تمیز می‌شوند.

لاستیک نوار نقاله پی وی سی: این لاستیک‌های نقاله معمولا در برابر شعله مقاوم هستند و می‌توانند دماهای مشابه لاستیک نوار نقاله PU را تحمل کنند. لاستیک‌های نوار نقاله پی وی سی می‌توانند تماس با مواد شیمیایی را کنترل کنند. آن‌ها به بادوام بودن معروف هستند.

انواع لاستیک‌­های نوار نقاله

لاستیک­‌های مورد استفاده برای نوار نقاله با توجه به نوع عملکرد، ساختار و ویژگی که از خود نشان می‌­دهند در گروه‌­های مختلفی قرار می­گیرند که تعدادی از آنها عبارت‌­اند از:

  • مقاوم در برابر سایش: خرید تسمه نقاله با چنین ویژگی بیشتر در خط تولید کارخانه­‌جات سنگ آهک، شن و ماسه دیده می‌­شود.
  • مقاوم در مقابل اسید: نمونه­‌هایی که دارای مقاومت بالا در برابر اسید هستند برای محیط­‌هایی که اغلب از این نوع مواد استفاده می­شود، کاربرد دارند.
  • لاستیک مقاوم در برابر حرارت: صنایع فولاد، بازیافت و مواد شیمیایی از جمله مواردی هستند که برای استفاده از نمونه‌­هایی که در مقابل حرارت استحکام لازم را دارند مناسب خواهد بود.

علاوه­‌بر این موارد نمونه‌­های دیگری نیز مانند مقاوم در برابر روغن و آج­دار وجود دارد که با توجه به ساختار و مشخصات فنی آنها در یکی از صنایع مورد استفاده قرار می‌­گیرند.

مزایای تسمه لاستیکی نوار نقاله

با توجه به مزایای بسیار خوبی که نمونه­‌های لاستیکی دارند باعث می­‌شود تا خرید تسمه نقاله لاستیکی برای صنایع مختلف به‌­صرفه­تر باشد، از جمله این مزایا می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و مقاومت بالا
  • قدرت جذب انرژی زیاد
  • قابلیت ارتجاعی مناسب
  • امکان جابه‌­جایی مواد بدون ایجاد آسیب
  • پایین‌­آوردن هزینه­‌های عملیاتی
  • قابلیت استفاده در بسیاری از صنایع
  • عملکرد مناسب و مقاومت بالا در شرایط آب‌­وهوایی مختلف

جمع‌­بندی

نوار نقاله ابزاری است که در صنایع گوناگون برای حمل و جابه‌­جایی مواد مورد استفاده قرار می­گیرد که از اجزای مختلفی تشکیل شده­است، یکی از این قسمت‌­ها تسمه نام دارد.

خرید تسمه نقاله آن هم از نوع لاستیکی برای صنایعی که معمولا از این ابزار استفاده می­‌کنند اهمیت زیادی دارد.

ساختار این بخش از 3 لایه مجزا تشکیل شده­است که هر کدام ضخامت و عملکرد مخصوص به خود را دارند.

ضخامت، طول و عرض این جزء اساسی از نوار نقاله، با توجه به نوع کاربرد آن مشخص می­شود، از طرفی نمونه‌­های مختلف آن براساس ویژگی که دارند در دسته­‌های مختلفی قرار می­گیرند.

سخن پایانی

با توجه به نیاز صنایع به تمسه نقاله، تولید‌کنندگان این محصول را در انواع و با ویژگی‌های متنوعی تولید می‌کنند. شناخت ویژگی‌ها و مدل‌های این ابزار به انتخاب آن کمک شایانی می‌کند. ابعاد، نوع کاربرد، نوع لاستیک تسمه نقاله، وزن و جنس ماده حمل‌شونده، از‌جمله عواملی هستند که تاثیر مستقیمی بر انتخاب نوع و جنس آن دارد. از تکنولوژی تسمه نقاله در فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها، پله‌برقی، گمرک و خط تولید کارخانجات و همچنین در صنایع مادر، مانند معدن، فولاد، سیمان، کشاورزی و… استفاده می‌شود.

خرید تسمه نقاله لاستیکی

  1. تعیین نیازهای خود: ابتدا باید نیازهای خود را برای تسمه نقاله مشخص کنید. این شامل ظرفیت باربری، سرعت، طول و عرض تسمه، و نیازهای خاص صنعتی شما می‌شود.

  2. بررسی نوع تسمه: تسمه‌های نقاله لاستیکی در انواع مختلفی مانند: مناسب برای صنایع سبک و سنگین، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، مدل V شکل، مدل آجدار، مدولار، منجید‌دار، پی‌وی‌سی و غیره دسته‌بندی می‌شوند. باید نوع مورد نظر خود را مشخص کنید.

  3. مشاوره با تامین کننده: با توجه به نیازهای خود، توصیه می‌شود با مشاورین ما تماس بگیرید و نیازهای خود را با او مطرح کنید تا راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنید.

در نهایت، همواره توصیه می‌شود با تامین کننده خود در مورد جزئیات خرید و نصب تسمه نقاله لاستیکی خود صحبت کنید تا بهترین نتیجه را در کاربرد مورد نظرتان بگیرید.

برای سفارش و خرید تسمه نقاله لاستیکی کافی است با فروشگاه صنعت نسوز تماس بگیرید.

سفارشات صنعت نسوز در سریع ترین زمان ممکن ارسال خواهند شد.

فروشگاه صنعت نسوز آماده ارائه انواع محصولات وارداتی و داخلی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است.

برای مشاهده سایر محصولات کلیک کنید:

  1. لاستیک نئوپرن
  2. لاستیک منجید دار
  3. لاستیک ضد سایش
  4. لاستیک سیلیکون

سوالات متداول:

نوار نقاله لاستیکی چیست؟

نوار نقاله لاستیکی یک نوع نوار نقاله با جنس لاستیک می‌باشد که به عنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل و انتقال مواد در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

تسمه نقاله لاستیکی در چه صنایعی قابل استفاده می‌باشد؟

نوار نقاله لاستیکی در صنعت معدن، خودروسازی، سیمان و صنایع الکترونیکی درحال استفاده می‌باشد.

خصوصیات مهم در تسمه نقاله لاستیکی چیست؟

مقاومت بالا در برابر سایش و خراش.
انعطاف‌پذیری مناسب با تغییرات شکل و فرم.
مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، از جمله رطوبت و حرارت.
مقاوم در برابر مواد شیمیایی مختلف مانند روغن‌ها، اسیدها و قلیاها.
تحمل بالا در برابر وزن و فشار.
مقاومت در برابر ضربه و کشش.

نوار نقاله لاستیکی از چه موادی ساخته می‌شود؟

تسمه‌های نقاله لاستیکی از مواد لاستیکی مانند PVC (پلی وینیل کلراید) یا PU (پلی یورتان) تهیه می‌شوند. این مواد به دلیل انعطاف‌پذیری، مقاومت و عمر طولانی، برای کاربردهای مختلف مناسب هستند.

آیا تسمه نقاله لاستیکی مقاوم به خوردگی و شرایط محیطی خاص است؟

بله، بسیاری از تسمه‌های نقاله لاستیکی مقاوم به خوردگی، تغییرات دما، و شرایط محیطی مختلف هستند که آنها را برای استفاده در شرایط صنعتی متنوع مناسب می‌سازد.

چگونه تسمه نقاله لاستیکی را نگهداری کرد؟

نگهداری تسمه نقاله لاستیکی شامل تمیزکاری منظم، حفظ مناسبات کشش و فشار می‌شود. اطلاعات بیشتر در دستورالعمل تولیدکننده قابل دریافت است.

منابع خارجی:

5/5 (8 نظر)

11 دیدگاه در “تسمه نقاله لاستیکی (تسمه نوار نقاله) + خرید + قیمت

  1. مارال بزرگ نیا گفت:

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  2. احمد ابراهیمی گفت:

    دستخوش به صنعت نسوز و تیم حرفه ایشون

  3. عبدالرضا ملک گفت:

    بی نظیر هستید.

  4. رقیه حبیبی گفت:

    منابع این مطلب کجاست؟

  5. سیدحسین انصاری گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  6. یسنا‌ رحمتی گفت:

    خرید خوبی از شما داشتیم. پرفروش باشید.

  7. امین میر گفت:

    چه خوب که با حوصله برای خرید محصولات مشاوره دادید. کارتون درسته.

  8. کیمیا شعبانی گفت:

    مطلبتون بسیار مفید بود.

  9. میثم رضوی گفت:

    راهنمایی هاتون هنگام مشاوره تلفنی عالی بود.

  10. فاطمه زهرا دستغیب گفت:

    این موضوع رو خیلی خوب پوشش دادید. افرین به شما

  11. خلیل راد گفت:

    محتوای خیلی خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *