لاستیک‌ نسوز

لاستیک EPDM – خرید و معرفی 0 تا 100

لاستیک ای پی دی ام

لاستیک EPDM جزء جدیدترین محصولات لاستیک نسوز محسوب می ‎شود و ترکیبی از الاستیکه است که تمام ویژگی‌های لاستیک طبیعی را دارد. از جمله ویژگی‌هایی که آن را منحصربه‌فرد می‎کند، تحمل کشش و سایش بالا و همین‌طور حفظ ساختار در مواد شیمیایی مثل اسید و بازهای صنعتی است. این لاستیک یکی از محصولات شرکت صنعت نسوز بوده که در این مطلب می‎ خواهیم در مورد آن بیشتر بگوییم. پس با ما همراه باشید. در جدول زیر می توانید خصوصیات فیزیکی و شیمیایی لاستیک EPDM را مشاهده کنید:

خصوصیتمقدار
چگالی0.87-1.2 g/cm³
مقاومت به خوردگی شیمیاییخوب
مقاومت به حرارت-50 تا +150 درجه سانتی‌گراد
مقاومت به تغییرات آب و هواخوب
ضریب اصطکاک دینامیکی0.5-1
ضریب اصطکاک استاتیکی1-2

لاستیک EPDM چیست؟

لاستیک EPDM یک نوع لاستیک مصنوعی است که از مواد اتیلن، پروپیلن و دی‌متیل بوتادین ساخته شده است. نام EPDM مخفف عبارت انگلیسی Ethylene Propylene Diene Monomer است. این نوع لاستیک به دلیل خصوصیات بسیار مهمی مانند مقاومت در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش، حرارت و شیمیایی، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله صنایع خودروسازی، ساختمانی، الکترونیکی و مواد عایق. از دیگر خصوصیات مهم این لاستیک می‌توان به مقاومت در برابر آب و هوا، عایق بندی بالا و ضد سایش بودن آن اشاره کرد.

اگر بخواهیم بیشتر در مورد لاستیک ضد اسید EPDM بگوییم، یک نوع لاستیک مصنوعی است که مقاومت بالایی در برابر اسید، خورنده اسید و باز دارد. بنابراین استفاده از آن در تجهیزاتی که با مواد شیمیایی اسیدی و یا باز و همچنین آب شور سروکار دارند، بسیار کاربردی است.

این محصول انعطاف‌پذیر، یک کوپلیمر با خواص الاستومری است که همزمان خاصیت الاستیکی و چسبندگی هم دارد. این لاستیک بسیار کاربردی بوده و در نیروگاه ها، سکوهای نفتی، صنعت پتروشیمی، صنایع نظامی، و همچنین صنایع الکترونیک کاربرد دارد. البته عمده کاربرد آن در صنعت خودروسازی و حمل و نقل است. لاستیک ای پی دی ام در سردخانه‌ها و زمین‌های بازی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار شیمیایی لاستیک EPDM

لاستیک EPDM یک نوع پلیمر ساختاری است که شامل مولکول‌های پروپیلن، اتیلن و دی‌نیتروژن اکسید (N2O) می‌باشد. این پلیمر به عنوان یک کوپلیمر ترموپلاستیک تولید می‌شود و به دلیل خواص خوب خود، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختار شیمیایی لاستیک EPDM شامل یک زنجیره اصلی بلند متصل به دو نوع زنجیره فرعی می‌باشد. زنجیره اصلی لاستیک EPDM شامل تکرار واحد های مشتق شده از اتیلن، پروپیلن و 1,4-هگزادیئن است. هگزادیئن در حدود 2 تا 12 درصد از واحدهای تکراری در ساختار لاستیک EPDM را تشکیل می‌دهد. همچنین، زنجیره فرعی لاستیک EPDM شامل گروه های متفاوتی مانند متیل، اتیل، وینیل و دیگر گروه‌های کوچکتر است که به زنجیره اصلی متصل می‌شوند.

ساختار شیمیایی لاستیک EPDM، خصوصاً حضور گروه های فرعی مختلف، به این پلیمر خواص فوق العاده ای مانند انعطاف پذیری، مقاومت در برابر حرارت، نور خورشید و مواد شیمیایی می‌بخشد.

EPDM لاستیک

ویژگی‌های لاستیک EPDM

چگالی این نوع لاستیک بالا بوده و می‎تواند از دمای منفی 30 درجه تا مثبت 120 درجه سانتی گراد را تحمل کند. از سوی دیگر این محصول در محیط بدون هوا قادر است تا دمای حدود 200 درجه را هم تحمل کند. تحمل حرارتی این لاستیک در محیط های حاوی بخار، تا 180 درجه تخمین زده شده است.

این محصول دارای گوگرد بوده و در برابر هوا، اکسیژن و ازن مقاوم است.

لاستیک EPDM همراه با پراکسید برای طیف گسترده‎ای از دما و دوام شیمیایی بالا کاربرد دارد.

این محصول حالت و شکل خود را در دمای معمولی حفظ می‌کند و به‌دلیل خاصیت ارتجاعی‌اش، برای مهار لرزش در ماشین‌های صنعتی و همچنین کمک فنرها مورد استفاده قرار می‎گیرد.

این لاستیک با وجود این که نسبتا سخت و متراکم است، خاصیت انعطاف‌پذیری خیلی خوبی دارد. حداقل مقاومت کششی این لاستیک، 50 بار و کشیدگی 300 درصد است.

لاستیک ضد اسید ضخامتی بین 2 تا 10 میلی‎متر دارد. هر چه ضخامت این محصول بیشتر باشد، استحکام و مقاومت آن هم بیشتر است.

به‌دلیل مقاومت بالا در شرایط جوی مختلف، مانند گرما و رطوبت، در سیستم تهویه هوا هم استفاده می‎شود.

همان‌طور که بالاتر هم به آن اشاره شد، لاستیک‌های ضد اسید در برابر اسید، باز، حلال قطبی، شرایط مخرب مانند رطوبت، گازهای مخرب مانند گاز ازن و سایر شرایط مقاوم بوده و در برابر نور و گرمای خورشید نیز دچار ازهم پاشیدگی نمی‌شوند.

مقاومت در برابر اشعه‌های مخرب مانند اشعه فرابنفش، مقاومت در برابر جریان الکتریسیته نیز از دیگر ویژگی‎های آن می‌باشد. جالب خواهد بود که بدانید لاستیک ضد اسید، تنها لاستیکی است که در مقابل کابل‎ های 60 کیلو واتی مقاوم و عایق است.

اجرای لاستیک EPDM‌در ساختمان سازی

کاربرد لاستیک ضد اسید EPDM

این محصول به‌دلیل خصوصیات کاربردی و خوبی که دارد، از محبوبیت زیادی در میان مصرف کنندگان برخوردار است و کاربردهای متنوعی نیز دارد. بنابراین در این قسمت قصد داریم به برخی از کاربردهای آن بپردازیم.

بعضی از کاربردهای لاستیک EPDM عبارتند از:

  1. پوشش های ضد آب: به دلیل خصوصیات ضد آب لاستیک EPDM، از آن در پوشش های ضد آب استفاده می‌شود. برای مثال، این لاستیک در پوشش های استخر، روف گاردن، سیستم های سقفی، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، و سایر محصولات مرتبط با ساختمان استفاده می‌شود.
  2. لاستیک در بسته بندی: لاستیک EPDM به دلیل خواص خود، مانند مقاومت بالا در برابر شعله، مقاومت در برابر تغییرات دما و مقاومت در برابر مواد شیمیایی، در صنعت بسته بندی برای ایجاد بسته بندی های غیر قابل نفوذ به هوا و محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.
  3. تولید لوازم خودرو: لاستیک EPDM به دلیل مقاومت بالا در برابر آب، روغن، گاز و رادیکال های UV، در تولید قطعات خودرو مانند لوله های آب، سیستم های خنک کننده، طوقه های درب و پنجره، و دیگر قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.  همچنین در صنعت خودروسازی برای درزگیری، سیستم ترمز، ساخت گلکیر و سپر خودرو، ساخت اورینگ و واشر، لاستیک تسمه نقاله و همچنین عایق‌بندی سیم ‎ها و اتصالات خودرو مورد استفاده قرار می‎گیرد.
  4. صنعت الکترونیک: به دلیل مقاومت بالای لاستیک EPDM در برابر تغییرات دما و مواد شیمیایی، در صنعت الکترونیک مانند تولید کابل های محافظ و جدا کننده برای قطعات استفاده می شود.
  5. این لاستیک برای درزگیری درب و پنجره با هدف عایق‌بندی صوتی، تولید لباس‎ های آزمایشی در محیط‌های دارای مواد شیمیایی، استفاده می‎ شود.
  6. به‌دلیل خاصیت ضد آب و دی الکتریک بودن، این لاستیک را در قطعاتی مانند واشر نسوز سیستم های آبی، شیلنگ‎ها، اورینگ و کمربندها به‌کار می‎ برند.
  7. لاستیک ای پی دی ام در ساخت و ساز برای عایق‌بندی بام، درب گاراژ، اتصالات انبساطی، پوشش ضد آب استخر و مخازن، و زمین بازی استفاده می‎ شود.

سخن پایانی

لاستیک EPDM جایگزین مقرون به‌صرفه ‎ای در مقایسه با لاستیک سیلیکون است که در شرایط مرطوب، محیط اسید و باز و هر نوع مواد شیمیایی مقاوم بوده و عایق جریان الکتریکی است. لذا در صنایع مختلفی کاربرد دارد.

شرکت صنعت نسوز قادر به تولید و ارائه انواع لاستیک ای پی دی ام و ضد اسید در اندازه های مختلف می‎باشد. شرکت ما خدمات و محصولاتی با استانداردهای بین المللی ارائه داده و به دلیل کیفیت مطلوب محصولات از جمله لاستیک ضد اسید اعتماد مصرف کنندگان را جلب کرده‌است.

خرید لاستیک EDPM

برای سفارش و خرید لاستیک EPDM کافی است با فروشگاه صنعت نسوز تماس بگیرید.

سفارشات صنعت نسوز در سریع ترین زمان ممکن ارسال خواهند شد.

فروشگاه صنعت نسوز آماده ارائه انواع محصولات وارداتی و داخلی با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است.

برای مشاهده سایر محصولات کلیک کنید:

  1. خرید نوار نسوز
  2. خرید پارچه نسوز
  3. خرید ورق نسوز
  4. خرید واشر نسوز
  5. خرید پکینگ نسوز
  6. خرید لاستیک نسوز


جهت ثبت سفارش و خرید کلیک کنید: 02133983201

منابع:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9_%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C

https://www.astm.org/d3900-17r21.html

5/5 (2 نظر)

11 دیدگاه در “لاستیک EPDM – خرید و معرفی 0 تا 100

  1. روح الله نقدی گفت:

    مطالبت صنعت نسوز حرف نداره. ممنون بابت فعالیتتون

  2. علی اکبر آدینه گفت:

    خیلی دنبال این اطلاعات بودم. ممنون واقعا.

  3. حسنا فراهانی گفت:

    عاااااااااااالی بود

  4. قاسم بابایی گفت:

    راهنمایی هاتون هنگام مشاوره تلفنی عالی بود.

  5. رها بیگی گفت:

    دمتون گرم

  6. سمیه کمالی گفت:

    بسیار گویا و شفاف !

  7. بهروز محسنی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا. ممنون از محتواهای جذابتون

  8. حسینعلی آشوری گفت:

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم. ممنون بابت مطالب تخصصیتون

  9. جعفر کرمانی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  10. هانیه عسکری گفت:

    مطالب بی نظیری دارید.

  11. مریم‌ رحیمی گفت:

    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *