پارچه‌ نسوز

پارچه تفلون [فایبر فلون] + خرید، قیمت و بررسی 100 درصد محصول

پارچه نسوز فایبر فلون

پارچه فایبر فلون یا پارچه تفلون چیست؟

پارچه تفلون یا پارچه فایبر فلون یا PTFE Fabric، یک نوع پارچه نسوز است که از ماده‌ای به نام پلی تترافلوئورواِتیلن (PTFE) ساخته شده است. پارچه فایبرفلون (FiberFlon Cloth and Tape) از پلیمر PTFE در یک طرف و سیلیکون مقاوم در برابر حرارت در طرف دیگر ساخته شده است. در واقع پارچه ptfe یا همان پارچه فایبر فلون از انواع پارچه نسوز فایبرگلاس است که با روکش تفلون PTFE مقاوم شده اند. این پلیمر به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد، از جمله مقاومت در برابر حرارت، شیمیایی، خوردگی، سایش، جذب رطوبت و عدم چسبندگی، به عنوان ماده اولیه برای تولید پارچه‌های با خصوصیات ویژه استفاده می‌شود. این نوع پارچه از ترکیب سطح صاف PTFE با خواص نچسب برتر بهره می‌برد. همچنین مقاومت شیمیایی و پایداری ابعادی آن موجب‌شده است تا در طیف گسترده‌ای از کاربردها مورداستفاده قرار گیرد.

پارچه فایبر فلون به دلیل عدم چسبیدن به سطوح مختلف و مقاومت در برابر شرایط سخت، در بسیاری از صنایع مانند خودروسازی، هوافضا، شیمیایی، الکترونیک، پزشکی، ورزشی و … کاربرد دارد. در این مطلب به معرفی پارچه‌های تفلون با روکش PTFE، کاربردها، مزایا و انواع آن‌ها خواهیم پرداخت.

ساختار شیمیایی

پارچه فایبرفلون، از جنس پلی تترافلوئوروآتیلن (PTFE) است که یک پلیمر تفلونی با روابط دوگانه C-F بسیار قوی است. ساختار شیمیایی PTFE به شکل زنجیره‌هایی از اتم‌های کربن و فلوئور به هم پیوسته شکل گرفته است. این ماده به دلیل نداشتن هیدروکربن در زنجیره‌هایش، در برابر حلال‌های آلی قابلیت حل ندارد و مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت، اشعه UV و مواد شیمیایی از جمله اسیدها، قلیاها و حلال‌های آلی دارد.

ساختار شیمیایی PTFE بسیاری از خواص فیزیکی و شیمیایی این ماده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، مقاومت بسیار بالای PTFE در برابر حرارت به دلیل وابستگی کمتر زنجیره‌های پلیمری به هم است. این ارتباط کمتر باعث می‌شود که دمای ذوب و نقطه جوش بسیار بالاتر از سایر پلیمرها باشد و به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان ماده‌ای با مقاومت بالا در برابر حرارت در صنایع مختلف استفاده کرد.

پارچه‌های تفلون یا PTFE یا پارچه‌های آب‌بندی حرارتی از فایبرگلاس بافته‌شده‌اند و با رزین PTFE پوشانده می‌شوند. این پارچه‌ها در برابر دماهای بالا بسیار مقاوم و دارای خواص الکتریکی برجسته‌ای هستند. همچنین سطوح آزادسازی و مقاومت شیمیایی عالی دارند. پارچه‌های از جنس تفلون در انواع مختلفی مانند درجه‌های استاندارد، ممتاز، مکانیکی، متخلخل، ضد الکتریسیته ساکن و مقاوم در برابر پارگی و چروک ساخته می‌شود.

پارچه‌های با روکش PTFE دارای سطحی صاف هستند و معمولاً برای پوشاندن سطوح آزاد، آب‌بندی حرارتی و پوشش موادغذایی استفاده می‌شوند. به دلیل مقاومت شیمیایی و خواص حرارتی بالای پارچه‌های PTFE، معمولاً در ساخت واشر، تونل‌های انقباض حرارتی یا قالب‌گیری و پخت کامپوزیت نیز کاربرد دارند.

اینفوگرافی پارچه تفلون و فایبر فلون

اینفوگرافی پارچه تفلون یا ptfe یا فایبر فلون که شامل مشخصات و نمونه پارچه است

کاربرد پارچه تفلون نسوز یا ptfe

عمده مصرف پارچه فایبر فلون در صنایع بسته بندی، غذایی و هیتر ، شیرینگ و المنت به صورت پوشش است.

پارچه درجه ممتاز تفلون می‌تواند دوام بهینه را در محیط‌های خشن ارائه دهد. کاربردهای آن شامل آستر قابل‌استفاده مجدد برای پوشش موادغذایی، ورقه‌های جداکننده لمینت، کمربندها و پوسته ترتیلا و آب‌بندی حرارتی است. این نوع پارچه مقاوم به ‌طور کلی جایی کاربرد دارد که در آن اثر بافت پارچه معمولی، نامطلوب باشد. کاربردهای رایج برای پارچه‌های PTFE یا تفلون درجه استاندارد را می‌توان در موارد زیر فهرست کرد.

  • آب‌بندی کردن سطح ماشین‌ها
  • بسته‌بندی، عایق و آب‌بندی حرارتی
  • پخت و فرآوری موادغذایی
  • پرده‌های تونل انقباض حرارتی
  • قالب‌گیری و پخت کامپوزیت
  • آستر برای مخازن مواد شیمیایی
  • کیسه‌های پلاستیکی و فیلم
  • تسمه‌های نقاله، واشر، مهر و موم و آستر بلبرینگ

به طور کلی می توان کاربرد های این پارچه را به صورت زیر در صنایع مختلف تفکیک کرد:

  1. صنایع شیمیایی: به علت مقاومت بالا به حلال‌ها، اسیدها و بازهای قوی، این پارچه در تجهیزات و دستگاه‌های صنایع شیمیایی مانند مخازن، لوله‌ها، مبدل‌های حرارتی و فیلترها به کار می‌رود.
  2. صنعت الکترونیک: به دلیل خواص الکتریکی بالا، در تولید باتری، کانکتور، پوشش‌های ضد آتش، فیلترهای مغناطیسی و سایر محصولات الکترونیکی به کار می‌رود.
  3. صنعت خودروسازی: به دلیل مقاومت بالا به حرارت و خواص مکانیکی بالا، در تولید قطعات خودرویی مانند دیسک ترمز، کاسه چرخ، پوشش داخلی و روکش صندلی‌ها به کار می‌رود.
  4. صنعت هوا و فضا: در این صنعت، به دلیل خصوصیات مقاومتی و عایقی بالای پارچه فایبرفلون، در تولید مواد سطحی و پوشش‌های حرارتی برای اجسام فضایی و تجهیزات فضایی به کار می‌رود.
  5. صنعت پزشکی: پارچه تفلون به دلیل خصوصیات بی‌بو، ضد باکتری، ضد حساسیت و ضد آتش، در تولید محصولات پزشکی مانند بانداژ، پوشک‌های تناسلی، پوشش‌های جراحی و سایر محصولات پزشکی به کار می‌رود.

 

 

پارچه تفلون

ویژگی های پارچه تفلون و فایبر فلون

ویژگی‌های مهم پارچه فایبرفلون عبارتند از:

  1. مقاومت شیمیایی: در برابر اکثر مواد شیمیایی، شامل اسیدها، بازها، حلال ها و حتی در برابر حرارت بالا، مقاومت دارد.
  2. ضد آتش: دارای خاصیت ضد آتش بالایی است که باعث شده است که در کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر حرارت بالا استفاده می‌شود. الیاف این پارچه ها دمای منفی ۷۳ تا مثبت ۲۸۰ سانتی‌گراد را تحمل می‏ کنند، یعنی کاملاً ضد آتش هستند.
  3. مقاومت در برابر خوردگی: در برابر خوردگی و خوردگی الکتریکی مقاومت دارد.
  4. مقاومت در برابر خش: با وجود ساختار نسبتاً نرم خود، مقاومت در برابر خش بسیار بالایی دارد.
  5. مقاومت در برابر رطوبت: به رطوبت حساس نیست و می‌تواند در محیط‌های رطوبتی بکار رود.
  6. سبکی: نسبت به فلزات و سایر مصالح سنتی، بسیار سبک است.
  7. شفافیت: این پارچه شفافیت بالایی دارد و به همین دلیل برای برخی کاربردهای نورپردازی و طراحی استفاده می‌شود.
  8. عایق الکتریکی: پارچه فایبرفلون عایق الکتریکی بسیار خوبی دارد و در برخی کاربردهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  9. مقاومت در برابر شعله‌وری: پارچه فایبرفلون در مقابل شعله وری مقاومت بالایی دارد.
  10. مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش: در مقابل تابش اشعه ‏ی UV نیز بسیار مقاوم است.
  11. پوشاندن سطح PTFE با لایه‏ TiO2به آن ویژگی خود تمیزشوندگی می ‏بخشد که آن را به پوششی فوق‏ العاده تبدیل می‌‏کند.
  12. انعطاف پذیری بالا و  اصطکاک بسیار کم
  13. چسبندگی به سطوح نامنظم

مزایای پارچه تفلون

این پارچه مختص محیط‌های تهاجمی طراحی‌شده است. در واقع چنین شرایط سختی به عمر طولانی و دوام پارچه برای رهاسازی طولانی‌مدت منجر می‌شود. آنها با بالاترین نسبت PTFE به بستر، از مقاومت شیمیایی و استحکام الکتریکی بسیار عالی بهره می‌برند. در اینجا به اصلی‌ترین مزایا و ویژگی‌های پارچه تفلون اشاره خواهیم کرد.

  • آزادسازی سطحی عالی
  • مقاومت شیمیایی برتر
  • خواص الکتریکی برجسته
  • مقاومت در برابر درجه حرارت‌های شدید
  • استحکام کششی بالا
  • دوام و طول عمر مفید
  • مقاومت بالا در برابر اشعه خورشید

اشکال متفاوت فایبرفلون

ابعاد و اندازه

پارچه فایبرفلون اغلب به صورت یک ورق بدون بافت تولید می‌شود. این ورق معمولاً به صورت شفاف یا سفیدرنگ و بدون الیاف قابل مشاهده است. ابعاد ورق‌های فایبرفلون ممکن است بر اساس نیازهای مشتریان متفاوت باشد. همچنین، این پارچه ممکن است به صورت رول یا شیت عرضه شود و ضخامت آن نیز متفاوت است.

پارچه های نسوز فایبرفلون (fiberflon) معمولاً به صورت پارچه و نوار های ساده و چسب دار در عرض های ۱ الی ۱۰۰ سانتی متر و ضخامت های ۰.۸ الی ۰.۵۰ در فروشگاه صنعت نسوز قابل عرضه می باشد.

لازم به ذکر است این محصول در فروشگاه صنعت نسوز به صورت چسب دار و ساده و به صورت نوار در عرض های مختلف موجود بوده و متناسب با نیاز شما مشتریان محترم قابل عرضه می باشد.

انواع پارچه‌های تفلون و فایبرفلون

انواع پارچه تفلون

پارچه‌های تفلون با توجه به نوع کارکرد خاص خود به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. هرکدام از انواع این پارچه‌ها برای کارکرد خاصی مناسب‌تر هستند. در ادامه به معرفی برترین پارچه‌های تفلون موجود در بازار خواهیم پرداخت.

  • پارچه PTFE درجه مکانیکی: پارچه PTFE درجه مکانیکی، نخ شیشه‌ای خاصی دارد که برای کاربردهای مختلف مکانیکی کم‌بار موردنیاز است.
  • پارچه PTFE درجه ضد الکتریسیته ساکن: پارچه PTFE درجه ضد الکتریسیته ساکن، سطحی ضد الکتریسیته ساکن با ویژگی‌های رسانای الکتریکی را فراهم می‌کند.
  • پارچه PTFE درجه متخلخل: پارچه PTFE درجه متخلخل دارای محدوده تخلخل از تنفس تا مش 1/4 اینچ است و برای خروج گازها و هوا استفاده می‌شود.
  • پارچه PTFE با درجه پارگی و چروک: پارچه PTFE با درجه پارگی و چروک می‌تواند در عین استفاده زیاد در برابر انواع آسیب‌هایی نظیر پارگی، تاخوردگی و چروک شدن مقاومت کند.

پارچه تفلون

انواع پارچه فایبرفلون

انواع پارچه های فایبرفلون شامل موارد زیر می باشند:

  1. پارچه فایبرفلون غیر چسبیده: این نوع پارچه به عنوان یک لایه ضد چسب در فرآیندهایی مانند پختن، خشک کردن، صاف کردن و بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.
  2. پارچه فایبرفلون چسبیده: این نوع پارچه دارای لایه چسبنده بر روی یک یا هر دو طرف پارچه است و برای استفاده در بسته بندی، صاف کردن و آهنگری مواد مختلف استفاده می شود.
  3. پارچه فایبرفلون مقاوم در برابر حرارت: این نوع پارچه دارای مقاومت بالا در برابر حرارت است و برای استفاده در فرآیندهای پختن، قالب گیری و صاف کردن مواد استفاده می شود.
  4. پارچه فایبرفلون مقاوم در برابر مواد شیمیایی: این نوع پارچه دارای مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی است و برای استفاده در فرآیندهای شیمیایی، پالایشگاه ها و کارخانجات شیمیایی استفاده می شود.
  5. پارچه فایبرفلون الکترونیکی: این نوع پارچه برای استفاده در صنایع الکترونیکی، الکتریکی و الکترونیکی استفاده می شود. این پارچه دارای خواص الکتریکی و الکترونیکی ویژه ای است که از جمله مقاومت بالا در برابر شاره های الکترونیکی، جذب کمتر رطوبت و خواص عایقی است.

مصارف صنعتی پارچه‌های تفلون

اکثر ماشین‌های صنعتی مانند دستگاه بسته‌بندی، دستگاه آب‌بندی، دستگاه چاپ، دستگاه پرس حرارتی، دستگاه خشک‌کن و غیره در محیط‌های با دمای بالا کار می‌کنند. دمای چاقوهای ماشین‌های آب‌بندی در شرایط کار معمولی آن‌قدر بالا است که کیسه‌های پلاستیکی opp به چاقوها می‌چسبند. درنتیجه اثرات بدی روی کیسه‌های opp و چاقوها ایجاد می‌شود و کارگران برای تمیز کردن چاقوها زمان زیادی را صرف می‌کنند.

همچنین تماس مستقیم بین تخته پرس حرارتی و پارچه ممکن است تا حدی به سطح پارچه آسیب برساند. به همین دلیل به یک تکه پارچه تفلون نیاز خواهد بود. پارچه‌های تفلون به دلیل خاصیت رسانایی گرما، هم عملکرد عادی دستگاه را تضمین و هم از سوختن پارچه جلوگیری می‌کند. پارچه‌های تفلون را می‌توان برای مدت طولانی استفاده کرد و هزینه‌های مختلف محیط کار صنعتی را کاهش داد.

خرید و قیمت پارچه تفلون PTFE

برای استعلام قیمت و خرید پارچه تفلون ptfe یا پارچه فایبر فلون کافی است با فروشگاه صنعت نسوز تماس بگیرید. سفارشات صنعت نسوز در سریع ترین زمان ممکن ارسال خواهند شد. همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر و مشاوره در مورد سایر محصولات از مشاوره رایگان صنعت نسوز استفاده کنید. به این منظور کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

سوالات پرتکرار:

آیا پارچه فایبرفلون همان پارچه تفلون است؟

پارچه فایبرفلون یک نوع پارچه است که از مواد فایبرگلاس تشکیل شده و به عنوان یک جایگزین برای پارچه تفلون شناخته می‌شود. این پارچه به دلیل خواص مشابه با پارچه تفلون، مانند مقاومت بالا در برابر حرارت، شیمیایی، و آب، به عنوان یک جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، پارچه فایبرفلون و پارچه تفلون دارای ساختار و ویژگی های متفاوتی هستند.

منابع:

https://www.fiberflon.de/About%20us/Page-220-17.aspx

https://www.curbellplastics.com/Research-Solutions/Specialty-Products/Tapes-Fabrics-and-Belts/PTFE-Fabrics

5/5 (4 نظر)

13 دیدگاه در “پارچه تفلون [فایبر فلون] + خرید، قیمت و بررسی 100 درصد محصول

  1. احمد موسوی فرد گفت:

    سلام.
    کاربردهای اصلی پارچه تفلون چه مواردی هستند و تفاوت اصلی این پارچه با پارچه نسوز فایبرگلاس چیه؟

  2. مینا مهدیان گفت:

    درود.
    سوالی که از خدمت شما دارم اینه که پارچه تفلون یا همون ptfe به دلیل مواد سازنده این پارچه برای سلامتی مضر نیست؟
    من شنیدم که اگر بیش از حد با این نوع پارچه در تماس باشیم ممکنه دچار سرطان بشیم!

  3. جلال مرادخانی گفت:

    چه مطالب خوب و تخصصی در مورد محصولات نسوز دارید.

  4. یعقوب مرتضوی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  5. محدثه شاکری گفت:

    سایتتون محشره. خداقوت

  6. بهرام مختاری گفت:

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  7. نازنین صدر گفت:

    تنوع محصولاتتون خیلی خوبه

  8. رحیم مختاری گفت:

    راهنمایی هاتون هنگام مشاوره تلفنی عالی بود.

  9. محسن آزادی ور گفت:

    تجربه لذت بخش همکاری با صنعت نسوز رو فراموش نمیکنم. ممنون از شما و فعالیتتون در این حوزه

  10. داوود کمالی گفت:

    حرف نداشت👌🏻

  11. تینا ملکی گفت:

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا. ممنون از محتواهای جذابتون

  12. شهاب گفت:

    پارچه فایبر تفلون به مواد شیمیایی مقاوم است؟

    1. فاطمه نوظهور گفت:

      بله، پارچه فایبر تفلون به طور عمومی مقاوم در برابر بسیاری از مواد شیمیایی است، اما برخی از ترکیبات شیمیایی خاص ممکن است تاثیراتی بر روی آن داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *