بسیاری از صنایع به دلیل ویژگی‌های خاص خود نیازمند انواع خاصی از ورق یا میلگرد هستند که بتواند علی‌رغم وزن مناسب در مقابل حرارت و شعله نیز مقاومت خوبی از خود نشان دهد. ورق و میلگرد فیبر یکی از این موارد است که در دهه اخیر توانسته است رضایت بسیاری از صاحبان صنایع را جلب کند و روز‌ به روز تقاضای بیشتری در بازار پیدا کند.

اگرچه فیبر محصولی است که از زمان طولانی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در دهه اخیر با توجه به اضافه کردن ترکیباتی جدید و فناوری به‌روزتر توانسته‌اند که ویژگی‌های آن را ارتقا ببخشند و مزایای جدیدی چون مقاومت بالا در برابر حرارت و شرایط جوی را به آن اضافه کنند. در این مقاله به معرفی این محصول پرکاربرد، موارد استفاده آن و ویژگی‌های خاص آن می‌پردازیم.

ورق نسوز فیبر

 

اینفوگرافی فیبر نسوز

در شکل زیر اینفوگرافی فیبر نسوز را مشاهده می کنید.

اینفوگرافی فیبر نسوز

معرفی ورق و میلگرد فیبر

به طور کلی ساختار ورق‌های فیبر از ترکیب الیاف چوب، کاغذ، پارچه یا شیشه به همراه رزین ساخته می‌شود. این ورق‌ها کاربردهای متنوعی در صنایع دارند و خواص خاص رزین توانسته آن را به محصولی محبوب بین مهندسان و صاحبان صنایع تبدیل کند. این ورق‌ها تحمل حرارتی بسیار بالایی دارند و می‌توانند به عنوان یک عایق حرارتی بسیار خوب عمل کنند. به همین جهت در کاهش انرژی مصرفی برای گرم یا خنک کردن خانه کاربردی هستند. ایمنی این ورق‌ها و میلگردها بسیار بالا است، زیرا رسانای برق نیستند و علی‌رغم وزن سبک، استحکام بسیار خوبی ارائه می‌دهند.

میلگرد و ورق نسوز سازگاری بسیار خوبی با فضا دارد و باعث آسیب به محیط زیست نیز نمی‌شود. سبکی وزن آن‌ها می‌تواند باعث کاهش حجم سازه و سایر محصولات شود. در برخی از ورق‌ها و میلگردهای فیبر موادی چون اکسید آلومینیوم، سیلیکون و اکسید منیزیم استفاده می‌شود که خاصیت ضد اشتعال دارند و باعث نسوز شدن ورق‌های فیبر می‌شوند. اگر صنعت شما در مجاورت با مواد خورنده مثل اسید یا سایر مواد شیمیایی است، استفاده از ورق و میلگرد فیبر می‌تواند استفاده مناسبی باشد، زیرا این مواد در برابر خوردگی نیز مقاوم هستند. برای مثال می‌توان از آن در ساخت کوره ریخته‌گری و صنعت ساخت شیشه استفاده کرد.

معرفی انواع ورق و میلگردهای فیبر

محصولات فیبر نسوز می‌تواند انواع گوناگونی داشته باشد که برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رایج‌ترین نمونه‌های این ورق‌ها که مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر است:

فیبر نسوز استخوانی

فیبر استخوانی از ترکیب ورق‌های کاغذی نسوز با رزین فنولیک ساخته می‌شود. این ورق‌ها تحت فشار بالایی پخته می‌شوند و استحکام بالایی ارائه می‌دهند. این ورق‌ها به عنوان یک دی الکتریک قوی شناخته شده و در صنایعی که به عایق الکتریکی نیاز دارند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال در صنایع تابلوسازی از این فیبرها به فراوانی استفاده می‌شود. این ورق سختی بالایی دارند به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را مورد تراشکاری قرار داد و برای سوراخ کردن آن‌ها لازم است که از ابزارهای خاصی استفاده شود.

این فیبرها مقاومت خیلی خوبی در برابر رطوبت و روغن دارند و به همین دلیل برای آب‌بندی گزینه مناسبی هستند. این مواد همچنین در مقابل حلال‌های شیمیایی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. از این ورق‌ها در نیروگاه‌ها برای ساخت دینام نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فیبر نسوز نخ دار

این میلگردها و ورق‌ها از ترکیب نوعی الیاف پارچه‌ای مقاوم کتانی به همراه رزین فنولیک ساخته می‌شوند. این ورق‌ها از لحاظ ساخت بسیار شبیه به فیبرهای استخوانی هستند با این تفاوت که می‌توان روی آن‌ها تراشکاری و پانچ نیز اعمال کرد. این ورق‌ها در مقابل جذب آب و روغن بسیار مقاوم بوده و می‌توان با خیال راحت از آن‌ها در شرایط جوی مختلف استفاده کرد.

این ورق‌ها مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند و می‌توانند کارکرد خوبی در دماهای بالا از خود نشان دهند. مقاومت مکانیکی این فیبرها در برابر ضربه و فشار بسیار بالا است. به طور مثال می‌توان از این ورق‌ها در صنعت نساجی، تولید چرخ‌دنده، صنایع غذایی و صنایع دیگر استفاده کرد. این ورق‌ها نیز به علت عدم رسانایی الکتریکی در ساخت تابلو به فراوانی استفاده می‌شود.

ورق و میلگرد فیبر نخ دار در رنگ‌های قهوه‌ای و قهوه‌ای نزدیک به قرمز در بازار موجود هستند. این فیبرها به نسبت ورق‌های مشابه قیمت مقرون‌ به صرفه‌ای دارند و عملکرد خوب آن‌ها بهترین گواه کیفیت آن‌ها است.

فیبر نسوز فایبر گلاس

این فیبر‌ها که با نام اپوکسی گلاس نیز شناخته می‌شوند از ترکیب مواد شیشه‌ای به همراه رزین ساخته می‌شوند. این ورق‌ها و میلگرد‌ها در گرما و فشار بسیار زیادی تولید می‌شوند. ورق‌های فایبر گلاس استفاده گسترده‌ای در صنایع دارند و همه شما موارد استفاده آن‌ها را در زندگی و شغل خود دیده‌اید. فایبرگلاس عایق بسیار خوبی در برابر آب و روغن است و به همین دلیل از آن در ساخت مخازن آب و روغن استفاده می‌شود. مقاومت بالای آن در برابر اسید و خورنده‌ها باعث شده که از آن برای ساخت ظرف‌های حمل و نگهداری اسید استفاده شود. همچنین نگهداری مواد حساس به اشعه فرابنفش در ظرف‌های فایبر گلاس مناسب است.

فایبر گلاس یک دی الکتریک بسیار مقاوم است که این ویژگی در کنار وزن پایین آن باعث شده است که صنایع بسیاری استفاده آن را به سایر مواد ترجیح دهند. از رزین‌ها متنوعی در ساخت فایبر گلاس استفاده می‌شود که رایج ترین آن‌ها استر وینیل، فنولیک و رزین‌های اپوکسی هستند.

انداره و ابعاد میلگرد فیبر

اندازه ورق و میلگرد فیبر

بسته به نوع ورق و میلگردی که انتخاب می‌کنید ابعاد و اندازه آن نیز می‌تواند محدوده متفاوتی داشته باشد. اندازه این ورق‌ها و میلگردها بسته به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید نیز می‌تواند متفاوت باشد. رایج‌ترین اندازه‌های میلگرد و ورق فیبری شامل موارد زیر است:

فیبر استخوانی: رایج‌ترین اندازه این فیبر ۱۰۰ در ۲۰۰ سانتی‌متر است. ضخامت آن نیز می‌تواند از ۰.۵ تا ۵۰ میلی‌متر متغیر باشد.

فیبر نخ دار: این فیبرها می‌تواند در ابعاد ۱ در ۱، ۳.۱ در ۳.۱ و ۴.۱ در ۲.۱ متر یا بیشتر وجود داشته باشد. ضخامت این فیبرها نیز از ۵ تا ۱۰۰ میلی متر متفاوت است.

فایبر گلاس: ورق‌ها می‌توانند در ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰، ۱۲۰ در ۱۲۰ یا ۲۰۰ در ۱۰۰ باشند. ضخامت آن‌ها نیز می‌تواند بین ۳ تا ۵۰ میلی‌متر متفاوت باشد. میلگردهای فایبر گلاس نیز به طور رایج در طول ۵۰ یا ۱۰۰ سانتی‌متر موجود هستند که می‌توانند ضخامتی از ۱ تا ۳۰ سانتی‌متر داشته باشند.

 نکات مهم برای خرید میلگرد و ورق فیبر

قبل از خرید میلگرد یا ورق فیبر باید به مشخصات مورد نیاز خود دقت کنید. مهمترین نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید شامل موارد زیر است:

وزن و چگالی ورق مورد نیاز

میزان مقاومت در برابر آب و روغن

به چه ضخامتی از ورق فیبری یا چه قطری از میلگرد فیبری نیاز دارید؟

درجه مقاومت حرارتی مورد نیاز شما چقدر است؟

آیا مقاومت در برابر اسید و مواد شیمیایی برای شما اهمیت دارد؟

آیا به مقاومت در برابر جریان الکتریکی نیز نیاز دارید؟

چه مقدار می‌تواند هزینه کنید؟

 ویژگی‌های ورق و میلگرد فیبر

این ورق‌ها و میلگردها مزایای زیادی را به همراه می‌آورند که باعث شده بسیاری از صنایع به استفاده از آن‌ها روی آورند. مهمترین مزایایی که با استفاده از این فیبرها به دست می‌آورید شامل موارد زیر است:

مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و روغن

مقاوم در برابر واکنش با اسید و مواد شیمیایی

وزن بسیار کم

مقاومت حرارتی بالا

مقاومت در برابر جریان برق

سطح صاف و بدون برجستگی

جذب لرزش‌ها

کاربرد ورق و میلگرد فیبر

این میلگردها و ورق‌ها در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. مهمترین کاربردهای این فیبرها شامل موارد زیر است:

ساخت انواع عایق‌بندی در صنایع مثل مخازن و کوره‌ها

عایق بندی ساختمان‌ها در برابر آتش

در صنایع خودروسازی، دریانوردی و هوا و فضا

ساخت یاتاقان، دینام، چرخ دنده و واشر

تولید انواع بوش و سایر وسایل صنعتی در معرض اصطکاک

ساخت تابلو‌های برق و تبلیغاتی

میزان مقاومت ورق و میلگرد فیبر

این ورق‌ها تحت فشار و گرمای بسیار زیادی تولید می‌‌شوند و می‌توانند مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار و گرما ارائه دهند. فیبرهای فایبر گلاس می‌توانند تا حدود ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد، فیبرهای استخوانی تا حدود ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و فیبرهای نخ دار نیز تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند.

جمع‌بندی

بسیاری از صنایع برای تولید محصولات خود یا در تجهیزات مصرفی خود نیاز به صفحاتی دارند که در برابر گرمای زیاد مقاومت داشته باشند. استفاده از میلگردها و ورق‌های فیبری به صنایع کمک می‌کند که بتوانند در شرایط دمایی بسیار، بالاترین کارکرد را دریافت کنند. این فیبرها علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر گرما و شعله در برابر جریان برق نیز مقاوم هستند و این باعث شده است که در بسیاری از صنایع الکتریکی کاربرد داشته باشد.

فیبرها وزن بسیار کمی دارند و این باعث کاهش وزن کلی سازه‌ها و محصولات صنعتی می‌شود. ورق‌های فیبری در برابر اسید و مواد شیمیایی نیز مقاوم هستند و به همین علت در ساخت مخازن اسید و مواد شیمیایی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود. این ورق‌ها استحکام بالایی دارند و لرزش را کنترل می‌کنند و که این به نوبه خود باعث کاربرد آن‌ها در صنایع مکانیکی مثل ساخت چرخ‌دنده و واشر شود. در این مقاله به شرح و معرفی کامل ورق و میلگرد فیبر پرداختیم. در صورت نیاز به خرید یا مشاوره در مورد ورق‌های فیبری با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • سوال: بهترین نوع فیبر نسوز کدام است؟
  • پاسخ: بهترین فیبر نسوز فیبری است که متناسب با نیاز شما انتخاب شود! برای مشاوره و خرید فیبر نسوز با ما در تماس باشید.
  • سوال: مقاومت دمایی فیبرهای نسوز چقدر می‌باشد؟
  • پاسخ: فیبرهای فایبر گلاس تا حدود ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد، فیبرهای استخوانی تا حدود ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و فیبرهای نخ دار نیز تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد.

11 دیدگاه در “خرید فیبر نسوز، بهترین قیمت و کیفیت ✅ + ارسال فوری!

  1. راضیه شریفیان گفت:

    همکاری با شما تجربه خیلی خوبیه

  2. آیلین شعبانی گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین.

  3. آرزو هامون گفت:

    تجربه لذت بخش همکاری با صنعت نسوز رو فراموش نمیکنم. ممنون از شما و فعالیتتون در این حوزه

  4. پانیذ اکبری گفت:

    دمتون گرم

  5. بهزاد توفیق گفت:

    چه خوب که با حوصله برای خرید محصولات مشاوره دادید. کارتون درسته.

  6. محمدجواد امینی گفت:

    چقد خوبین شما 👌🏻

  7. فائزه شاکری گفت:

    مطلب خوبی بود. با تشکر از کارشناسان صنعت نسوز

  8. هانیه فاطمی گفت:

    محتوای خیلی خوبی بود

  9. محیا صدیق گفت:

    خیلی دنبال این اطلاعات بودم. ممنون واقعا.

  10. الهه رستمی گفت:

    مطالبت صنعت نسوز حرف نداره. ممنون بابت فعالیتتون

  11. نیکا غفاری گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *